donderdag 14 december 2017

The Dear Hunter klinkt oerdegelijk op EP “All Is As All Should Be”

The Dear Hunter is een goed geoliede machine waar bijna jaarlijks wel een nieuwe plaat van uitkomt. Vorig jaar bracht de band nog het magistrale “Act V: Hymns With the Devil In Confessional” uit. Dit keer brengt de formatie rondom excentriekeling Casey Crescenzo de EP “All Is As All Should Be” uit.

The Right Wrong” opent zoals je van The Dear Hunter vaker gehoord hebt: theatraal en spectaculair. Dat slaat al snel om in een meer geheimzinnig couplet. Het refrein is daarentegen mooi uitbundig en had makkelijk gepast op een van de Acts. De opbouw van de track is goed uitgedacht en houdt je aandacht tot de laatste seconde vast.

De EP gaat verder met “Blame Paradise“. Ook hierin wordt bombarie niet geschuwd. De track is echter wel een stuk minder diepgaand. Het is vooral een wat snellere song met pit. “Beyond the Pale” opent daarentegen heel bedeesd, maar op een prachtige manier. Het tempoverschil ten opzichte van het nummer ervoor is nogal abrupt. Al snel wordt duidelijk dat dit een ijzersterke ballad is. Zeker wanneer Crescenzo’s stem omhoog en weer omlaag gaat en zelfs op een gegeven moment bijna overslaat. Het kippenvel staat je op de armen.

Beyond the Pale” loopt naadloos over in “Shake Me (Awake)”. Deze vier minuten omschrijven zich het beste als veruit de vrolijkste track op de EP. Er heerst een ongelofelijke upbeat vibe in de track, maar dat maakt het nummer helaas ook wat oppervlakkiger. Witness Me” is daarentegen een stuk onheilspellender en heeft meteen weer die diepgang. De EP sluit af met de titeltrack: wederom een meeslepende ballad. De band weet weer goed gebruik te maken van afwisseling. Het nummer werkt naar een episch einde toe, en wat het hoogtepunt lijkt is slechts het startsein voor meer. Want de track werkt vervolgens naar nóg een climax toe, en dooft daarna rustig uit.

Op “All Is As All Should Be” laat The Dear Hunter zien waar hij goed in is. Theatrale, meeslepende en boeiende tracks. Alle zes nummers weten je aandacht vast te houden. Maar het geheel is niet zo spectaculair als een volwaardige Act. De band blijft op sommige nummers wat meer aan de oppervlakte, maar laat daar tegelijkertijd zien hoe je toegankelijke indierock hoort te maken.

Releasedatum: 1 december 2017
Label: Cave and Canary Goods