donderdag 16 februari 2017

Geschreven door Sven Rietkerk.

A Day To Remember in 013

A Day To Remember heeft een geweldige livereputatie. Bij elk optreden staat hij garant voor een goede show en natuurlijk heerlijk beukende muziek. Op 15 februari mocht de band dit opnieuw bewijzen in 013, Tilburg.

Deze avond treedt niet alleen A Day To Remember op, maar wordt de zaal ook getrakteerd op Moose Blood en Neck Deep. Moose Blood mag de avond openen en helaas is het meteen duidelijk dat de meerderheid van de zaal niet is gekomen voor de opener van de avond. Naast dat de zaal slechts voor de helft is gevuld, staat het publiek behoorlijk stil. Er zijn maar een handjevol fans die wat bewegen. Jammer voor de band, maar het is duidelijk dat het publiek meer uitkijkt naar de andere acts. De band zelf doet ontzettend zijn best, maar krijgt de zaal niet mee. De muziek die de band maakt is wel goed, maar lijkt niet helemaal in de juiste setting te staan.

Bij Neck Deep loopt de zaal langzaamaan helemaal vol. De eerste tonen van de band zorgen meteen voor kleine moshpitjes en crowdsurfers. Nadat de band zichzelf heeft voorgesteld lijkt het publiek door te hebben dat er gedanst mag worden. De band lijkt het naar zijn zin te hebben en vooral gitarist Matt West gaat helemaal los. De complimenten die de band de zaal geeft lijken niet gericht op 013, maar Neck Deep heeft oprecht een leuke avond.

Natuurlijk komt iedereen voor de hoofdact. A Day To Remember laat een behoorlijke tijd op zich wachten, maar het optreden maakt dat wachten meer dan waard. Vanaf opener “Mr. Highway’s Thinking About the End” tot en met afsluiter “The Downfall of Us All” straalt de band één en al energie uit. De heren uit Florida laten zien hoe een briljante show hoort te zijn. Met een podium dat zo kan worden gebruikt in een stadion, confettikanonnen en CO² kanonnen lijkt 013 bijna te klein voor deze band.

Het spel is ontzettend strak en het publiek staat bij geen enkel nummer stil. De band weet een goede mix te maken van nummers van het laatste album en oude klassiekers. Een droomsetlist voor elke fan. A Day To Remember weet bovendien hoe hij om moet gaan met zijn fans. Dames op de nek, grote circlepits en af en toe een wall of death laten zien dat het publiek minimaal net zo hard geniet als de band op het podium.

Deze avond was een toppunt voor elke liefhebber van een goed optreden. A Day To Remember heeft een masterclass performen gegeven en Neck Deep heeft laten zien hoe je een goed voorprogramma neerzet. Moose Blood was wellicht wat misplaatst, maar dat neemt niet weg dat het een geslaagde avond voor alle aanwezigen was.