zondag 4 september 2016

Geschreven door Melanie Snoei.

A Day to Remember – Bad Vibrations

Met een variatie in genre die van poppunk tot metalcore of post-hardcore reikt, weten we nooit goed wat we echt kunnen verwachten van de heren van A Day to Remember. Na enkele jaren stilte, hebben fans wat nieuw materiaal mogen krijgen: een heel nieuw schijfje dat nu over de toonbanken vliegt en de naam “Bad Vibrations” draagt.

De schijf opent heel onheilspellend: huilende gitaren en grove, rauwe vocals. Al snel schiet het tempo omhoog en komen we in het refrein een pakkende en fijne melodie tegen die makkelijk in je hoofd zou kunnen blijven zitten. Met “Bad Vibrations” lijken we terug in de tijd te zijn gegaan. Direct vanaf het eerste nummer wordt de luisteraar overspoeld met heerlijke riffs, vocals en metalcore waar je enorm van geniet. Zowel de zanger als de gitaren zijn aan het schreeuwen en dat klinkt alleen maar goed samen.

Heerlijke ruige muziek zoals we A Day to Remember kennen, is niet het enige wat we te horen krijgen. In “Naivety” horen we juist een hele andere kant: een poppunk kant. Energieke en upbeat melodiën nemen hier de boventoon, eveneens als de rustige clean vocals. De één zou deze afwisseling goed kunnen waarderen, de ander zou dit nummer kunnen overslaan tot we weer bij de ruige metalcore komen. Hoe dan ook is het een leuke toevoeging om ook zoiets als deze track tegen te komen.

We horen hele rustige delen op dit album, zoals stukken van “Justified” of “We Got This“, maar het blijft niet lang rustig. Je wordt altijd wel weer wakker geschud door scheurende gitaren of de grove vocals van zanger Jeremy McKinnon. Dit horen we heel goed in “Same About You“. We horen heel veel ritmes en aspecten die neigen naar poppunk, maar af en toe wat schreeuwendere vocals en brutere gitaargeluiden maken dit nummer niet té veel neigen naar poppunk. A Day to Remember blijft trouw aan zijn roots en zal veel fans blij maken met dit heerlijke album.

Hoe de band wisselt tussen genre per nummer, wisselt hij ook genoeg af wat betreft de teksten in de nummers. In “Naivety” horen we nostalgie, in “We Got This” enthousiast optimisme. Hiernaast is “Forgive and Forget” zo rustig dat de band bijna onherkenbaar is in deze track. Heel apart om tussen al deze upbeat, onrustige nummers te zetten, maar zeker een leuk extraatje. De band laat zien wat het betekent om variatie en afwisseling op je plaat te hebben en is hier steengoed in ook. Door deze grote verschillen tussen tracks zit er voor ieder wel iets bij wat in de smaak valt.

Cijfer: 9/10
Releasedatum: 2 september 2016
Label: ADTR Records