donderdag 11 maart 2021

A Day to Remember vindt zichzelf opnieuw uit op “You’re Welcome”

De release van de eerste single “Degenerates” was voor veel fans van A Day to Remember een flinke schok. Het vorige album “Bad Vibrations” was een zwaar metalcore album, maar de nieuwe track ging juist meer de kant van poppunk op. De boodschap van de band was duidelijk: hij gaat risico’s nemen op de nieuwe plaat, “You’re Welcome”. Nu het hele album uit is, kunnen we eindelijk horen of dat goed heeft uitgepakt voor de mannen.

De band gaat met “Brick Wall” van start. Het is een goede manier om de aandacht van fans van het harde werk te krijgen, want het refrein is een echte banger. Maar juist doordat het refrein zo zwaar is, vallen de coupletten helemaal niet op. Ze zitten niet slecht in elkaar, maar ze zijn compleet vergetelijk omdat ze alleen een pauze zijn voor de refreinen.

De twee daaropvolgende nummers, “Mindreader” en “Bloodsucker”, zitten daarentegen al een stuk beter in elkaar. De tracks hebben niet zulke harde momenten als de albumopener en blijven daardoor meer in balans. “Mindreader” heeft een heerlijk vrolijke riff in het couplet, en ook het refrein zet die toon voort. Het lekkere tempo draagt daar ook aan bij. “Bloodsucker” is een wat trager nummer, wat een fijn contrast vormt met de voorgaande track.

Het zwaarste nummer op het schijfje is “Last Chance to Dance (Bad Friend)”. A Day to Remember laat zijn metalcorefase nog niet helemáál achter zich, want de riff in het couplet gaat snoeihard – “Bad Vibrations” is er niks bij! Het doet wel enigszins de vraag rijzen wat deze track op “You’re Welcome” doet, zo tussen al die poppunk nummers. Maar het stoort niet heel erg. Sterker nog, voor menig fan zal dit nummer juist de brug vormen om het album serieus te nemen. Alsof de band wil zeggen: “geen zorgen, we zijn nog steeds A Day to Remember!”

Het fijne aan dit album is dat de band goed weet af te wisselen. Hoewel “You’re Welcome” lang niet zo heavy is als de eerdere muziek van de band, is er ook binnen het iets softere geluid genoeg variatie. Tracks zoals “Looks Like Hell” en “Permanent” bewijzen dat je geen keiharde metal hoeft te maken om een duistere sfeer te creëren. “Viva La Mexico” en “Degenerates” zijn daarentegen heerlijk opgewekt. En allemaal zijn ze pakkend.

De plaat sluit af met het gevoelige lied “Everything We Need”. Er zijn hier vooral akoestische gitaren te horen. Het nummer draagt een hoopvolle toon mee, wat een goede manier is om het album af te sluiten. Over het algemeen is “You’re Welcome” positief, en een feel-good track aan het einde is dan ook gewoon passend.

Metalcorefans zullen waarschijnlijk niet blij zijn met dit ietwat zachte album van A Day to Remember. Maar iedereen die “You’re Welcome” een eerlijke kans biedt zal inzien dat, hoewel de band veranderd is, dat zeker niet verkeerd is. A Day to Remember levert gewoon weer stevig werk.

Releasedatum: 5 maart 2021
Label: Fueled By Ramen