dinsdag 24 november 2020

AC/DC is tijdloos op “POWER UP”

AC/DC is een band die een ieder kent. Je hoeft maar een seconde te horen van een track en je weet wie het is. Je verwacht altijd dat de bandleden topkwaliteit leveren, maar ze worden toch een dagje ouder. Zullen ze desondanks hun leeftijd tóch weer knallen?

We beginnen met “Realize“. Het ligt heerlijk in het gehoor en de riffjes op de achtergrond geven een goede dynamiek aan het nummer. Maar de song die hierna volgt, “Rejection“, ligt eigenlijk nog net wat lekkerder in het gehoor. Het moet even opbouwen, waarna het refrein fantastisch is om mee te zingen: “If you reject me, I take what I want. Disrespect me, and you get burned“. Dat is zeker een stukje tekst dat blijft hangen.

Shot In the Dark” is zo een nummer dat direct al klinkt als een klassieker. AC/DC heeft deze kracht. Alles wat de band aanraakt klinkt alsof het altijd al heeft bestaan. Logisch dat het nummer gekozen werd als eerste single. Verder op het album komen we “Kick You When You’re Down” en “Witch’s Spell” tegen. Dit zijn songs met een andere klank, een ander ritme en een heel ander gevoel dan voorgaande nummers. Dit zorgt voor een fijne wisseling van het album. Want de band kan o zo goed klinken, soms wordt het wel een beetje veel. Daarom is juist even een ander geluid precies dat wat je nodig hebt.

De track “Wild Reputation” start rustig, met wat gitaargeluid en de stem van zanger Brian Johnson. Het zijn met name de gitaren die deze song maken. Wat het is? Een simpel riffje dat direct in je hoofd blijft hangen en de leadgitaar die hierover prachtige noten sprankelt. Een nummer dat nog geeneens drie minuten duurt maar een waar pareltje is. “No Man’s Land” is nog wat rustiger dan zijn voorganger “Wild Reputation“. Deze rustigheid maakt de track niet minder goed: je humt lekker mee, maar het is niet iets wat extreem memorabel is.

Het einde van het album bestaat uit de tracks “Money Shot” en “Code Red“. Beide nummers zijn lekkere knallers en met name “Code Red” is een blijvertje. Je wordt vrolijk van de sound van de track: er zit een riffje in dat gewoon zo lekker over de track rolt, dat je direct enthousiast wordt. Een goed gekozen nummer als afsluiter.

AC/DC levert precies dat wat je verwacht: tijdloze tracks die bij niemand anders passen dan hijzelf. De sound zal nooit veranderen en toch heeft ieder nummer zijn eigen karakter. “Power Up” is precies wat je verwacht van de band AC/DC.

Beoordeling: 8.5/10
Releasedatum: 13 november 2020
Label: Leidseplein Presse