maandag 9 december 2019

Geschreven door Stephanie van Gerven.

Against the Current speelt De Helling compleet plat met energieke show

Op zondag 8 december staat Against the Current in De Helling, Utrecht. Het is nog maar een half jaar geleden dat het trio een show speelde op Nederlandse bodem. Dat boeit de fans duidelijk niets, want de show is volledig uitverkocht. De support wordt vanavond verzorgd door Guccihighwaters.

Terwijl het publiek nog langzaam binnendruppelt begint Guccihighwaters om stipt 20:15 aan zijn set met “I Hate Me Too“. Tijdens dit eerste nummer vraagt de rapper al verschillende keren hoe het gaat met de zaal. De eerste twee keren wordt er nog enthousiast op teruggeroepen, maar daarna haakt het grootste gedeelte van het publiek af.

Ook met de “yeah’s” is Guccihighwaters niet zuinig. Tijdens het derde nummer wordt er gevraagd om te springen, terwijl de beat van de track niet echt springbaar aanvoelt. Er wordt interactie gezocht met het publiek, maar de reactie komt slechts van een klein groepje. Is dit omdat ze er echt van genieten of gewoon klaar zijn voor een avond livemuziek? Het grootste gedeelte van het publiek vermaakt zich tijdens de set met hun telefoon. Guccihighwaters lijkt dus niet de juiste opener voor Against the Current.

De lichten gaan uit en de show gaat aan: Against the Current heeft geen opwarmtijd nodig, want de set wordt direct open geknald met “Voices“. Vanaf de eerste zanglijnen zingt het publiek uit volle borst mee. Dat het met de muzikale kwaliteit vanavond wel goed zit, bewijst zangeres Chrissy Costanza direct in deze eerste track: een lange, zuivere uithaal wordt de zaal in geslingerd alsof het niets is.

Na de tweede track, “Running With the Wild Things“, zet het publiek zelf een nummer in: “Happy Birthday“, ter ere van de verjaardag van gitarist Dan Gow. Hoewel de gitarist zich zoals gewoonlijk op de achtergrond houdt, zetten zijn bandgenoten hem extra in het zonnetje. Het podium is versierd met slingers en een bord: ‘Het is feest’. Daarnaast wordt Gow getrakteerd op een muffin met een kaarsje erin.

In de eerste helft van de show wordt ook het nummer “I Like the Way” gespeeld. Opnieuw pakken de aanwezige fans uit voor de band: rode hartjesballonnen vullen de zaal. Dat blijft niet onopgemerkt door de zangeres. “That’s so cute,” zegt ze aan het einde van de track. Het publiek heeft sowieso vanavond al flink wat voorbereidingen getroffen, want aan energie is er geen tekort.

Halverwege de avond moet het optreden tijdelijk worden stilgelegd doordat er twee mensen zijn flauwgevallen. De band checkt of voor de rest iedereen oké is en vervolgd zijn set met een piano mashup van “Brighter” en “Comeback Kid“. Drummer Will Ferri laat zien dat hij een multi-talent is en bespeelt moeiteloos de toetsen. De muzikanten spelen de hele avond erg strak en doen niet onder aan de kwaliteit van de studioversies.

Nu het einde van de set nadert komt het rockrandje van Against the Current meer en meer naar boven. Tijdens “Talk” gaan alle remmen los. Costanza staat zingend te headbangen en vliegt het podium over. Wat een energie heeft deze band!

Nadat de band het podium kort heeft verlaten worden er nog twee nummers toegevoegd: “Gravity“, van de gelijknamige EP en “Wasteland” van “In Out Bones“. Tijdens de allerlaatste track doet Costanza haar beruchte uithaal terwijl ze achterover buigt. Een risicootje om dit aan het einde van een energieke show te doen, maar de zangeres doet het vlekkeloos.

Against the Current is duidelijk een band die live iets toevoegt aan de nummers en aan de kwaliteit van een album niet onderdoet. Dus duik maar lekker de studio in voor album nummer drie en dan weer touren. Veel touren, want zo’n show mag best twee keer in het jaar ja!