woensdag 8 februari 2017

Geschreven door Stephanie van Gerven.

Against the Current in Doornroosje

Against the Current is terug in Nederland. De band komt voor de tweede keer met zijn In Our Bones World Tour naar Europa. Het startsein van dit Europese gedeelte van de tour wordt gegeven op dinsdag 7 februari in Doornroosje, te Nijmegen.

Het is de taak aan Hunger om de zaal klaar te stomen voor Against the Current. Deze elektronische poprockband uit Oostenrijk lijkt deze taak serieus te nemen. De heren spelen strak en er wordt contact gezocht met het publiek. Het is echter de ritmesectie die het optreden naar een hoger niveau tilt. Drummer Samuel Del Real en bassist Johannes Herbst zoeken elkaar meerdere keren op. Vooral de drummer weet de eerste paar rijen te entertainen met zijn mimiek en uitbundige drumgeweld. Hij spoort het publiek ook verschillende keren aan om mee te klappen en tijdens het tweede nummer vliegt er al een drumstok door de zaal. Na ruim een half uur strakke muziek van Hunger zit de set er op.

Om 21:15 uur is het tijd voor het moment waar alle fans op hebben gewacht: Against the Current. De band knalt zijn set open met “Blood Like Gasoline” en “Running With the Wild Things“. De fans ontvangen deze tracks met open armen en vanaf het eerste moment wordt er luid meegezongen. Dit is eigenlijk niet eens nodig want frontvrouw Chrissy Costanza laat horen dat ze live het album met gemak kan evenaren. Het is zuiver en elke uithaal bezorgt bij menigeen kippenvel. Ook de energie van de zangeres heeft een positief effect op het publiek. Het complete concert blijft Costanza op dit zelfde hoge niveau doorgaan. Dit geldt ook voor drummer Will Ferri en gitarist Dan Gow, die elke noot super strak weten te spelen.

Naast de vele tracks die worden gespeeld, bouwt Against the Current ook een momentje in voor zijn fans. Zo wordt er door de zaal op verzoek van Chrissy “lang zal ze leven” gezongen voor een jarige fan. Nadat er met een biertje wordt gegooid laat de frontvrouw weten dit niet te waarderen, aangezien ze niet houdt van dat plakkerige spul. De zangeres wil één uitzondering hiervoor maken en dat is als je een biertje kan gooien zoals gebeurde tijdens de set van John Coffey op Pinkpop 2015. Na dit gesprekje met het publiek wordt de set vervolgt met de semi-akoestische track “In Our Bones“. De complete set van Against the Current bestaat uit nummers afkomstig van het debuutalbum “In Our Bones” en de EP “Gravity“. Tracks als “Talk“, “Wasteland“, “Roses” en “Paralyzed” worden gespeeld. “One More Weekend” maakt zelfs zijn livedebuut in Nijmegen.

De set wordt afgesloten met het nummer “Gravity“, die zijn werk goed doet. ‘Nog één keer even alles geven’ is het motto van zowel het publiek als de band. De fans gaan tevreden en voldaan naar huis. Against the Current bewijst dat hij thuis hoort op het podium. Deze band mag met zo een live show altijd terugkeren naar ons kikkerlandje, met óf zonder nieuw werk. Top show!