woensdag 13 maart 2013

Album preview: Tracer – El Pistolero

De naam van het album en de hoes van het album zijn in één woord Mexico, een Los Muertos, Mexicaanse hoed, de naam “El Pistolero”. Alleen een taco erbij zou het nog meer Mexicaans maken. “El Pistolero” bevat een totaal van 13 nummers.

Het album opent haar deuren met het gelijknamige nummer die je rustig mee neemt met ritmische gitaren en een ’90’s classicrock stemgeluid. Het nummer bevat een hoog meezing gehalte, die je sterk doet denken aan de ‘90’s.

Veel muziek afkomstig uit de 20e eeuw bevatten snerpende gitaren, zo ook het nummer “Lady Killer”. Maar deze schijf bevat niet alleen muziek uit het eerder genoemde jaartal, maar ook komen er invloeden voorbij van bands zoals Muse. Het gaat dan niet om bordenvol invloeden, maar slechts een handjevol, die je opmerkt als je er goed naar luistert. Zoals in het nummer “Dirty Little Secret” te horen is.

Soms zijn bepaalde nummers een beetje ééntonig, waardoor je snel je aandacht verliest van dit album. Één van deze nummers is “Santa Cecilia”. Gelukkig begint na ongeveer drie kwart minuut de variatie om de hoek te kijken. Met hoge uithalen, die de uithaal rauw afmaken en vervolgens eindigen in een herhaling hiervan wat weer uitloopt op een dikke meezinger.

Een opvallend nummer is een ballad, die duidelijk wordt aangegeven als een ballad zijnde. De naam verraadt het namelijk al, “Ballad Of El Pistolero”. De gevoelige, rustige stem neemt je helemaal in zijn macht, met de gevoelige, uptempo gitaar getokkel op de achtergrond kom je geheel tot rust. Maar dit duurt maar 57 seconden, want het nummer duurt helaas niet langer.

Een opvallende naam, “Wolf In Cheap Clothes”, is een ècht “El Pistolero” nummer. Net als de rest van de nummers. Kortom: dit album bevat een flinke dosis aan ééntonige nummers, maar ook bevat dit schijfje Arabische invloeden, een ballad, cowboy invloeden en een uptempo modern nummer, waarmee het album sluit. Het album van Tracer is naar mijn mening over het algemeen ééntonig, met soms onverwachte invloeden.

Hieronder kun je luisteren en kijken naar een video van Tracer.