donderdag 17 juni 2021

Another Now debuteert sterk met “OMNI”

Another Now is van Nederlandse bodem en debuteert met “OMNI“. Meerdere singles zijn al reeds uitgebracht en dit materiaal was al veelbelovend. Wat brengt dit vijftal op dit eerste, gloednieuwe schijfje?

Digitale geluidseffecten trappen de track “Parallax” af. Een knetterharde scream galmt door je kamer en we zitten er gelijk midden in. Vieze lyrics worden in de coupletten gesmeten en het refrein bestaat uit clean zang. Wat een heerlijke combinatie. De aftrapper van het album is perfect gekozen. “Cascade” legt die smerigheid er nog even dik bovenop. De breakdown is hard en vol met kracht. Elementen van hardstyle maken deze track ontzettend origineel en het neemt je echt mee in het lied. De beat is ziek en ook dit nummer is om een puntje aan te zuigen. De song “Trojan” laat wat lagere tonen horen. Ook is het tempo net wat sneller en hakt het er net even wat harder erin. De digitale elementen zijn hier ook weer op terug te vinden en het zorgt ervoor dat het nummer je allerlei dimensies laat horen.

Program” laat aan de titel door sluimeren dat het te maken heeft met elektronica. De computerachtige geluiden zijn inderdaad sterk aanwezig en we gaan door de futuristische wereld heen met deze track. Another Now combineert perfect een digitale wereld samen met metalcore. We gaan een tandje terug op “Vapors“. Het voelt aan als een wat meer magische omgeving en de band placeert dit nummer precies in het midden van “OMNI“, waardoor het even een rustmomentje biedt. Maar man, dit lied is prachtig. Je kan hier al een indrukwekkende lichtshow bij voelen aankomen tijdens een liveoptreden. Genoeg gerust, we gaan door met een dikke beat op “Decisions“. Vooral het gitaarwerk van de track is ijzersterk. Een combinatie van zware en lichte elementen horen we terug op “Hollow“. Het heeft zware, dikke screams maar het geluid van de gitaren op de achtergrond creeëren een lichtheid in het nummer. Een bijzondere techniek, maar het past naadloos binnen de track. De band blijft je door het hele album heen verrassen met hun kunnen.

Een echt nekkenbrekertje is “Outflow“. De drums hoor je in de eerste seconden goed op de voorgrond. De screams wisselen af van hoog naar laag en vormen zo een harde dualiteit. “All it takes is a whisper” hoor je opeens door het nummer heen en het zorgt voor kippenvel. Wederom is er een goed staaltje werk geleverd met deze track. “Laika” laat net wat meer die digitale elementen doorschijnen zoals in het begin van de plaat. Het nummer komt chaotisch over, want het is gewoon een ontzettend drukke plaat. Maar dat is ook wel wat de track wilt overbrengen: “requesting assitance, please tell me you’re listening“. De solo is ontzettend lekker en de gitarist speelt de sterren van de hemel. Het laatste nummer van “OMNI” is “We Died at Least a Thousand Times“. We openen aan de rustige kant, maar het gaat over in epische metal. Het laat weer nét even die andere kant van Another Now horen. Het heeft toch een ander randje, wat echt perfect is zo op het einde: de band is nog niet klaar met jou. De heren hebben zoveel nog in hun arsenaal.

Another Now had al reeds al wat werk laten horen, maar op dit album presenteren ze toch dat ze klaar zijn om de wereld te veroveren. Je kan eigenlijk niet veel meer wensen van de plaat: het laat diversiteit zien, kracht en het brengt een boodschap over. Een verhaal dat misschien niet direct landt, maar het gaat eigenlijk om de chaos van de wereld en hoe het hoofdkarakter van deze plaat omgaat met autisme en het behouden van de juiste patronen. Had je het niet terug kunnen horen de eerste keer? Luister de plaat nog eens en je gaat “OMNI” steeds meer waarderen.

Releasedatum: 16 juni 2021
Label: Another Now