donderdag 16 april 2015

Geschreven door Crevan Toonder.

Album review: Apocalyptica – Shadowmaker

Of je er nou echt van houdt of niet, als je Apocalyptica voor het eerst aan het werk ziet, blijf je wel even staan. Al meer dan twintig jaar tarten de Finnen met hun cello’s de metaltradities. Hun exclusieve werkwijze blijft ook bij collega-artiesten niet onopgemerkt. Onder andere Corey Taylor, Ville Valo, Lauri Ylönen en Nina Hagen leenden hun stem uit voor bijzondere opnames. Na een pauze van vijf jaar is het fenomeen terug met zijn achtste studioalbum “Shadowmaker.”

Dit had de openingstune voor de serie Vikings kunnen zijn. “I-III-V Seed of Chaos” benut het mystieke karakter van de cello als oer-instrument en net zoals in eerder werk is het hier nauwelijks te geloven dat er geen gitaar aan te pas is gekomen. Daarna maken we voor het eerst kennis met de stem van Franky Perez. Het is voor het eerst dat Apocalyptica al vanuit de studio met een vaste zanger werkt. Zijn kneedbare karakter sluit goed aan bij de band. Franky volgt de koers van de groep als een extra instrument. Op dit punt laat Apocalyptica’s kenmerkende sound nog even op zich wachten. “Cold Blood” is een redelijk conventioneel rocknummer. Op titeltrack “Shadowmaker” is dat wel anders. Zodra Franky stopt met zingen wordt een energieke strijksessie ingezet.

Hoe vang je met een strijkinstrument de geest van Black Sabbath? “Reign of Fear” doet het even voor en niet alleen dat. In zeven minuten worden de stijlen van meerdere oude gitaarmeesters met elkaar verbonden. Van Black Sabbath, tot Helloween, tot Metallica en als je wil zelfs Cradle of Filth. Op surrealistische wijze wordt het gevoel van meerdere decennia heavy metal door de cellisten gevangen. Maestro, metal!

De tracks “Come Back Down” en “Sea Song (You Waded Out)” laten achtereenvolgend nog eens de veelzijdigheid van Franky als zanger horen. Hij heeft niet echt een eigen stijl, maar dat maakt in zijn ondersteunende rol niets uit.

De grootste handicap van Apocalyptica was altijd de lange zit. Je kunt sublieme muziek maken, maar hoe houd je dat interessant? Wat dat betreft was de keuze voor een nauwelijks bekende, vaste zanger een schot in de roos. Terwijl de vorige albums met hun gastartiesten en covers nog iets weg hadden van Night of the Proms, is “Shadowmaker” het werk van een zelfstandige band. Dit is Apocalyptica’s aangenaamste werk tot nu toe.

Releasedatum: 17 april 2015
Label: Harmageddon Records / OMN Label Services