donderdag 1 augustus 2013

Album review: Asking Alexandria – From Death to Destiny

De Engelse heavy metal band Asking Alexandria is één van de weinige heavy metal bands uit Engeland die het zo ver heeft weten te schoppen. Op 6 augustus komt het nieuwste wapenfeit van de band online, namelijk hun vriendelijke, maar toch slopende album “From Death to Destiny“. De band sprak vaak uit dat dit album een radiovriendelijk schijfje zou worden. Een aantal tracks zijn dit ook zeker, maar sommige knallen net zo hard als de voorgaande albums.

Een aantal nummers op “From Death to Destiny” hebben een enorme Slipknot invloed. Of dit te maken heeft met de hese stem van zanger Danny Worsnop is zeker een optie. De clean vocals zijn nu veel rauwer als je voorheen van de jongens hebt gehoord. Ook zijn de screams een heel stuk veranderd, meer volwassen, meer gemeend, en veel echter als voorheen. De vocalen barsten van agressiviteit, maar contrasteren dit ook weer met een gevoelige kant, waardoor het een feit is dat de band vocaal gezien stukken gegroeid is.

Bij het nummer “Until the End” zitten er ook clean vocals in, waarvan het neigt naar een guest zanger. De desbetreffende zanger is Howard Jones, voormalig zanger van Killswitch Engage. Deze track, is net als een aantal andere, dus één van de meer radiovriendelijke tracks. De nodige cliché’s zitten in dit nummer, zoals bepaalde gitaar riffs. Het intro is rustig, die ook met een erg rustig tempo opbouwt. Er komen wel een aantal screams in, waardoor het mogelijk niet meer radiovriendelijk is, dit houdt echter niet al te lang aan. De outro is ook erg rustig die later iets meer kracht opbouwt door de krachtige, hese zang van Worsnop.

Om het kort te houden is dit een geweldig album die het album “Reckless and Relentless” opvolgt, die ook velen malen beter is. Het is stukken volwassener geworden als de voorgaande, soms te veel bewerkte, albums. Uiteraard zijn er ook minpunten in het album. Als je niet van veel variatie houdt zul je ook dit album verafschuwen. Zo gaat het dus, zoals eerder gezegd, van radiovriendelijk naar keihard. Ook duren sommige intro’s en outro’s te lang, waardoor je dit zeker zal gaan skippen.

Beluister hieronder het nummer die Asking Alexandria vandaag heeft uitgebracht, namelijk “Poison“.