dinsdag 27 augustus 2013

Geschreven door Sven Rietkerk.

Album review: Avenged Sevenfold – Hail to the King

Het zesde studioalbum van Avenged Sevenfold ligt vandaag, 27 augustus, in de winkel. Is het je geld waard om “Hail to the King” te kopen? Vernieuwt Avenged Sevenfold eigenlijk nog wel?

Het is twee jaar geleden dat de metalmannen van Avenged Sevenfold hun laatste album hebben uitgebracht. “Nightmare” sloot een fase af. De fase van het verwerken van de dood van “The Rev”. Dit was in die tijd goed terug te horen. Inmiddels zijn we twee jaar verder en is het geluid van de band niet heel veel opgeschoten. Introductie nummer “Sheperd of Fire” maakt je warm voor het album en doet je verlangen naar meer.

Helaas blijft het een beetje hangen. Alle nummers lijken op elkaar. Dezelfde soort opbouw, dezelfde gitaarsolo’s en zelfs dezelfde tweestemmige gitaarriffs. Het zijn natuurlijk de kenmerken van de band en misschien is dit juist wat de fans willen: Meer van hetzelfde. Voor een andere groep is het helaas een tegenvaller. Waar de band met “Nightmare” nog veelzijdig was en origineel, valt dat op “Hail to the King” ronduit tegen.

De eerste vier nummers kabbelt het album voort. Alsof je nog steeds naar het eerste nummer aan het luisteren bent. Dan wordt je even wakker geschud door een nieuw geluid. “Zou het dan toch?” hoor ik mezelf vragen. “Requiem” gaat namelijk de meer melodische metalkant op. Helaas blijft het bij deze ene positieve uitschieter.

Wel tof is dat het album een soort verhaal vertelt. Dit wordt ook ondersteund door het filmpje dat online te vinden is. Een animatie over Avenged Sevenfold die erop uit trekt. Dit alles ondersteund door de muziek van “Hail to the King”

Avenged Sevenfold bouwt met “Hail to the King” door op een bekend concept. Dikke gitaarsolo’s, tweestemmige gitaarriffs en een goede onderbouwende stem. Toch mis je de vernieuwing. Op “Requiem” na, lijkt alles op elkaar. Toch is dit wel een album wat je vaker dan een keer zult beluisteren, maar beste metalalbum van het jaar? Dat is het in mijn ogen niet.