dinsdag 29 september 2015

Album review: BoySetsFire – BoySetsFire

De heren van BoySetsFire zijn niet vies van scherpe politieke boodschappen. Hiermee kregen ze rond de millenniumwisseling een behoorlijke naam. Het nieuwe album “BoySetsFire” staat echter wat meer in het teken van de positieve dingen in het leven. Is de band weer op het niveau van “Tomorrow Come Today“? En belangrijker misschien nog wel: is de band gegroeid in creativiteit en professionaliteit?

De opener, “Savage Blood“, zorgt er voor dat de harten van de echte BoySetsFire fans al meteen sneller gaan kloppen. De ietwat agressieve gitaarpartijen en lichte screams van Nathan Grey komen erg mooi tot hun recht in het album en brengen toch wat meer de punkinvloeden naar boven. Ook in de nummers “Don’t Panic” en “Coward worden de trommelvliezen weer flink op de proef gesteld en gaat de band weer maximaal voor een aanvallende sound. De luisteraar wordt al gauw bij de keel gegrepen.

De balans vinden tussen het schrijven van aanvallende en meeslepende nummers valt voor heel veel muzikanten niet mee. BoySetsFire weet vooral in het nummer ”Breathe in, Bleed Out” hier perfect evenwicht in te creëren. Het intro en de pre-chorus zijn misschien wel het hardste en meest straightforward van het gehele album, terwijl het refrein een bijna post-apocalyptische gevoel heeft. Iets wat vrij snel opvalt is het nummer ”One Match”, de eerste single en tevens het eerste nummer waar een clip omheen bedacht werd. De track heeft weliswaar een geheel eigen sfeer, maar het botert niet echt met de andere tracks op het album. Dit nummer weet niet echt de gevoelige snaar te raken.

Nou zullen vooral muziekliefhebbers die de band nauwelijks kennen, hun wenkbrauwen fronsen als ze horen dat het album vooral in het teken van positiviteit, optimisme en continuïteit staat. Je zal de lyrics goed moeten uitpluizen wil je de optimistische boodschap naar boven halen. Nou heeft dit natuurlijk ook zijn charme en dit is dan ook echt een verdienste van de band. Het album weet deze toon tot aan het einde toe vast te houden.

Om terug te komen op de eerste twee vragen: je kunt al gauw de conclusie trekken dat het zeker aan professionaliteit niet ontbreekt, omdat de heren al jarenlang meedraaien in de muzikale draaimolen. De fans die een album verwachten zoals “Tomorrow Come Today” zullen wellicht wat water bij de wijn moeten doen en genoegen moeten nemen met een wat meer volwassen BoySetsFire. Vreemd genoeg levert de band altijd een redelijk solide album zonder echt weg te zakken, in tegenstelling tot veel andere bands in het genre. Het album van BoySetsFire zal bij veel rock liefhebbers positieve gevoelens opwekken zonder echt een revolutionaire toon te zetten of een impact te maken. De heren zijn er in geslaagd om een compact en solide album te schrijven en hebben hiermee een stap in de goede richting gezet.

Releasedatum: 25 september 2015
Label: End Hits Records