zaterdag 4 oktober 2014

Geschreven door Jelle Verheijden.

Album review: Capsize – The Angst in My Veins

Capsize is een relatief jonge band die op het punt staat volledig door te breken in de hardcore-scene. Zo spelen ze op de aankomende Never Say Die! Tour van Impericon, wat hen ongetwijfeld een grote boost zal geven, zeker in Europa. Het nieuwe album “The Angst in My Veins” is veelbelovend maar heeft helaas één groot nadeel.

The Angst in My Veins” opent met het nummer “Linger,” een lekker uptempo hardcore nummer dat vertrouwt aanvoelt. De rauwe stem van zanger Daniel Wand vloeit perfect over de harde beats heen. Ook bij “Pale” wordt dit allemaal weer goed gecombineerd. Het derde nummer, genaamd “The Angst in My Veins” wordt aangevuld met de vocals van Jay Maas, niemand minder dan de zanger van Defeater. In dit nummer komen de dubbele screams erg goed tot zijn recht.

Helaas is er ook een keerzijde: de nummers lijken allemaal erg op elkaar. Als je naar het album luistert en ondertussen iets anders doet, is het net alsof je naar één lange track luistert. Zo klinken de intro’s van “Tension” en “Complacent” vrijwel precies hetzelfde. Buiten dat zijn vele riffs en bridges nauwelijks van elkaar te onderscheiden. Erg jammer, want de tracks zijn als op zichzelf staande songs heel erg goed.

De band lijkt grote invloeden te hebben gehad van bands als Being as an Ocean en Hundredth, wat erg positief is. Echter is dit album minder emotioneel onderbouwt als hoe Being as an Ocean en Hundredth dat doen. Ook dat is niet erg, aangezien dat ervoor zorgt dat “The Angst in My Veins” een mooie combinatie is van iets droevigs, maar ook juist vrolijk en oppeppend. Het is jammer dat het album wat eentonig is geworden, maar buiten dat is het een uiterst fijn album voor de hardcore liefhebber.

Beoordeling: 7/10,
Releasedatum: 13 oktober 2014
Label: Equal Vision Records