dinsdag 3 juni 2014

Geschreven door Jelle Verheijden.

Album review: Confession – Life and Death

In 2012 besloten de leden van Confession afscheid te nemen van zanger en stichter van de band Michael Crafter. Crafter (die bekend staat om zijn arrogantie en agressiviteit) dacht hier echter anders over: hij logde in op de Facebook pagina van Confession, verwijderde en ‘bande’ alle leden en pats boem Michael had ‘zijn band‘ weer terug. Hij zocht nieuwe leden, vond ze en produceerde hiermee het juweeltje “Life and Death.”

Het album opent met “Life,” een rustig opbouwende intro die naadloos uitbarst in het nummer “Still Breathing,” een lekker uptempo nummer wat doordraaft als een trein met haast. Het is, net als de rest van het album, een typisch Confession nummer. Michael Crafter, die al zeer lang te vinden is in de Australische hardcore-scene en in bands zat als I Killed the Prom Queen en Bury Your Death, heeft er weer voor gezorgd dat het een ultiem hardcore album is geworden.

Het nummer “Fuck Cancer,” waar halverwege mei een video van verscheen, geeft een mooi beeld van het album. De leden wilden namelijk echt een betekenis meegeven aan het album. Zo gaat “Fuck Cancer” over het vechten tegen kanker. Dit nummer werd uitgebracht als single en dat ging gepaard met een campagne. Alle opbrengsten hiervan gingen naar kankeronderzoek.

Wat betreft teksten en vocals zit het album prima in elkaar. De teksten hebben een goede inhoud en goed verwoorde zinnen. De screams zijn zoals we gewend zijn van Crafter perfect. Ook de mix van hoge, lage en dubbele screams zorgen voor zeer gevarieerde nummers. Instrumentaal is “Life and Death” ook helemaal in orde. Harde beats en fijne gitaar rifs die niet super technisch in elkaar zitten, precies zoals het hoort op een goed hardcore album.

Voor zowel oude hardcore fans als nieuwe hardcore fans zal dit een geweldig album zijn. Alles op dit album is precies goed. Niet te lange nummers, niet veel herhaling en geen cleans die de harde nummers verkrachten. Soms had er ietwat meer tempo bij mogen komen en iets minder digitale effecten, maar verder: heerlijk.

Release datum: 20 juni 2014
Label: Resist Records