vrijdag 8 maart 2013

Album review: Honningbarna – Verden Er Enkel

Honningbarna, de naam van een Noorse band, deed mij heel stiekem denken dat het een Duitse band was. Deze band is een enorme sensatie in hun thuisland. Het album van Honningbarna (vertaald: honingkinderen), “Verden Er Enkel” heeft de heren onder andere een Noorse ‘Grammy’ bezorgd voor beste rockband. Dit beloofd veel goeds!

Het album opent met wat vreemd gepraat, wat niet te verstaan is, tenzij je Noors spreekt. Waardoor je jezelf als Nederlandse luisteraar niet volledig welkom voelt. Na dit Noorse gebrabbel hoor je “Three, two, one, fight!” en vanaf dit moment is het één bonk energie, raggende gitaren, snerpende solo’s, rauwe zang, strijkende cello en gewapend met onverstaanbare catchie woorden.

Over het algemeen knalt het album erg opvallend door. Er worden woorden in geschreeuwd die lijken op “polonaise, polonaise!” maar dat lijkt mij sterk. Dus tekstueel ga ik hier verder niets over zeggen. Maar instrumentaal gezien is het erg leuk gedaan. De gitaren doen mij denken aan de mooie solo’s van Guns N’ Roses en Slayer. Snel, hoog, langzaam, alles, heerlijk!

Totaal bevat deze schijf, “Verden Er Enkel”, 13 nummers. Een aantal nummers zijn redelijk rustig in vergelijking met andere nummers. Maar dit zal niet het hele nummer doorzetten. Er zijn verschillende soorten screams te horen, waaronder “piep-screams”, maar ook dikke hardcore screams. Het nummer “Gi Oss Kick” begint alsof zij zo snel mogelijk het nummer af wilden hebben. Daarnaast is dit het laatste nummer van deze plaat, dus misschien hadden ze geen zin meer. Want wat is dit nummer snel, je wordt met woorden, noten, klanken en van alles om de oren gegooid met de snelheid van het licht. En het klinkt nog gaaf ook! Dus ik ga er niet van uit dat zij hier geen zin meer in hadden.

Als jij van punkplaten houdt, die behoorlijk variëren, is dit een aanrader voor jou. Je hoort alles wat je wilt. Daarom kun je hieronder ook luisteren naar het nummer van de band, “Fuck Kunst (dans dans)“. Ook kun je dit album op 29 april kopen, want dit is namelijk de releasedatum, dus houdt die in de gaten.