donderdag 9 juli 2015

Album review: Hundredth – Free

Hundredth heeft eind vorig jaar een grote stap gemaakt. Ze zijn gecontracteerd door Hopeless Records, waar onder andere ook grote namen als All Time Low, New Found Glory en Enter Shikari bij zitten. Is deze grote stap voorwaarts ook te horen op hun nieuwste album, genaamd “Free“?

Het album lijkt veelbelovend te beginnen met het nummer “Unravel“. Tot en met het eerste couplet klinkt het inderdaad erg goed, maar daarna valt het erg in herhaling. De breakdown is dan ook erg cliché. Op naar het volgende nummer dus. Ook bij de nummers “Inside Out” en “Break Free” ontbreekt het gewoon aan variatie. De melodische hardcore die de heren van Hundredth ten gehore brengen is gewoon niet vernieuwend anno 2015.

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het album meteen slecht is! De tracks “See Beyond” en “Delusion” klinken juist erg goed. Er zit emotie en gevoel in de nummers en luisteren bovendien gewoon lekker weg. Dit zijn dan ook de beste tracks van het album. Het begin van het album is heel zwak. Halverwege wordt het juist beter en het album eindigt degelijk. Het sterkste element hierbij is de zang van Chadwick Glenn Johnson. Instrumentaal valt het juist over de gehele linie tegen het gehele album. Het is duidelijk te horen dat de zanger de hele band draagt.

Free” weet zich niet te ontrafelen en ontplooien zoals de titel doet suggereren. Het album start buitengewoon zwak vergeleken met het einde. Veel nummers, vooral aan het begin van het album, klinken als een dertien in een dozijn. Het is vooralsnog echt wel een leuk album om naar te luisteren, maar het ontbreekt volledig aan vernieuwende elementen. Naar het einde toe herstelt het album zich gelukkig. Vooral de zanger verdient daarvoor credits. Hundredth heeft potentie en zit nu bij een groot label, hopelijk weten de heren de volgende keer meer te verrassen.

Beoordeling: 6,5/10
Releasedatum: 16 juni 2015
Label: Hopeless Records