woensdag 27 mei 2015

Geschreven door Tommy van der Leer.

Album review: Matt Skiba and the Sekrets – KUTS

Matt Skiba and the Sekrets bracht in 2012 het album “Babylon” uit. Nu is hij terug en introduceert zijn nieuwe album “KUTS.” In dit album kan je horen dat Matt en zijn band naar een eigen sound streven. Deze missie is zeer geslaagd nadat ervoor gekozen is om met een nieuwe producer te werken. Rob Schnapf blaast nieuw leven in de ideeën van Matt en in samenwerking met Jarrod Alexander en Hunter Burgan ontstaat het album “KUTS.

Het vorige album van Matt Skiba and the Sekrets had veel gelijkenis met Skiba’s andere band: Alkaline Trio. In dit album zijn enige sporen van Alkaline Trio aanwezig. Electro-gebaseerde rocksongs vormen zoals in het verleden de rode draad en zijn nu aangekleed met akoestische gitaren en vleugjes producer-magie. Over het algemeen zijn de nieuwe nummers te beschrijven als popsongs, met duidelijke roots in de punk.

Opmerkelijk is dat in de nieuwe sound hier en daar een uitschieter zit qua instrumenten die de overhand nemen. “Lonely and Kold” is een up-tempo nummer met een heel sterk refrein. De sound van dit nummer maak duidelijk waar de focus van dit album op ligt. Het nummer “She Wolf” is toch nog een kleine knipoog naar het vorige album. Hier wordt net iets meer gebruik gemaakt van hardere gitaren, waardoor het punkrock gevoel naar voren komt. In “Way Bakk When” nemen de synths duidelijk de overhand en zijn de gitaren ver te zoeken.

In de tracklist is het merkwaardig dat elke ‘C’ is vervangen voor een ‘K.’ De reden van deze foutieve spelling in de tracklist is in Skiba’s woorden: a Sekret.

Als je van Alkaline Trio houdt, met een goud poprandje, zal ik dit album zeker niet laten liggen. Matt Skiba’s stem blijft een klankkleur hebben die je blijft boeien en je moeiteloos meeneemt door het verhaal van de songteksten. Een aanwinst voor het curriculum vitae van de jongens van Matt Skiba and the Sekrets en een aanwinst voor jouw muziekcollectie.

Cijfer: 8/10
Releasedatum: 1 juni 2015
Label: Superball Music