donderdag 24 juli 2014

Geschreven door Crevan Toonder.

Album review: Motherkissers – Cage the Water

De geschiedenis leert ons dat metalheads waarschijnlijk eerder van de Vikingen of Germanen afstammen dan van de Romeinen. Scandinavisch doet het in dit wereldje beduidend beter dan Mediterraans. Dat weerhoudt het Italiaanse Motherkissers er niet van een gooi te doen in het genre en een jaar na zijn eerste EP een album uit te brengen. “Cage the Water” presenteert vijf nieuwe en drie eerder verschenen tracks. De jongens houden van Nederland, dus wie weet kunnen wij ook van hun gaan houden.

Dit album komt heel positief op gang. “Ride the Equilibrium” heeft een fantastische groove die ook later op het album heel bekwaam terugkomt. Muzikaal klinkt Motherkissers als een kruising van Volbeat en As I Lay Dying. Het instrumentale werk is op zich een plekje op een festivalpodium waard – geschikt om zowel op te dansen als op te moshen. Bij het basslijntje waarmee “Meltdown” wordt ingeluid begint de adrenaline flink te borrelen.

Ontzettend jammer is daarom het matige niveau van de lyrics. Natuurlijk, het zijn Italianen en ze doen keihard hun best Engelstalige metal te maken. Dat ze dan geen hogere poëzie schrijven, is hen nog enigszins te vergeven, maar op het moment dat het gebrek aan taalkennis knullige teksten oplevert, worden goede nummers om zeep geholpen. Motherkissers wringt met moeite de overgebleven lettergrepen in de coupletten en draait net zo stroef het ene cliché in het andere. Als een band met een accent begint met “I hate the voices in my head,” dan getuigt dat van meelijwekkende onmacht. Ook aparte titels als “Screamings from Underground” zijn zo niet meer te verantwoorden.

Motherkissers maakt leukere composities dan menig andere band. Ze combineren makkelijk te verteren nu-metal met screamo en een vleugje stoner. Zo’n combi heeft de potentie een breed publiek te bekoren. Bij de vocalen gaat het echter wel eens mis. Engelstalig is nou eenmaal niet de sterkste kant van de Italianen, wat op de luisteraar inwerkt als een stomp op het oor. Gelukkig is zanger Dan vaak genoeg niet te verstaan waardoor er nog wat heerlijke, groovy passages overblijven.

Beoordeling: 6/10
Releasedatum: 9 juni 2014
Label: Memorial Records