zaterdag 3 oktober 2015

Geschreven door Melanie Snoei.

Album review: ONE OK ROCK – 35xxxv

De Japanners van ONE OK ROCK maken rock waar je heerlijk op kan dansen. Vorig jaar stonden ze al in december in Amsterdam en over een tijdje zullen ze – ook in december – het dak van het Amsterdamse Paradiso eraf knallen. Zullen de nieuwe tracks, die op het album “35xxxv” staan, de band hier bij helpen?

Het album begint heel onheilspellend: het eerste nummer draagt dezelfde naam als het album en in de ruim anderhalve minuut hoor je vooral kalme zang en ietwat grimmige muziek. Al snel knalt het volgende nummer open wat bomvol energie zit.

De band maakt heerlijke harde rock met hier en daar wat popinvloeden die enorm strak worden uitgevoerd. Dit zorgt ervoor dat het album erg clean klinkt. De één kan dit heerlijk vinden, in tegenstelling tot anderen, die liever hebben dat de muziek rauwer klinkt. Medestanders van dit tweede zullen het er vast ook mee eens zijn als men zou zeggen dat de band meer teksten in het Japans zou moeten zingen.

Bij het nummer “Heartache” herken je de band amper terug. Een enorm teruggetrokken, akoestisch nummer dat het tempo wel gelijk een heel stuk lager legt. Zo hoor je er wel meer op dit album. Hiernaast hoor je Sleeping With Sirens‘ Kellin Quinn en ISSUES‘ Tyler Carter ook nog even langskomen. Quinn is te horen op het nummer “Paper Planes“, waar gigantische catchy pop-tunes in verwerkt zijn.

Het album bevat maar liefst vijftien nummers, wat best veel is om je aandacht bij te houden. De band probeert dit goed op te lossen door ladingen afwisselingen in het album te kiepen en het tempo over het algemeen lekker hoog houden. Liefhebbers van rauwe muziek zouden waarschijnlijk geen grote fan zijn van de band: het is zo enorm steriel, netjes en precies dat het niet erg eerlijk meer klinkt. Je hoort nog wel dat de band geniet van het maken van muziek, maar het is ook te horen dat de band besloten heeft commerciëler te willen gaan met dit album. Desalniettemin is dit een waardig album, vol met talent!

Releasedatum: 25 september 2015
Label: Warner Bros. Records