vrijdag 3 mei 2013

Geschreven door Sven Rietkerk.

Album review: Papa Roach – The Connection

Tegenwoordig is Papa Roach wereldwijd bekend. Binnenkort zullen ze optreden bij onze oosterburen op Rock Am Ring en in 013, Tilburg. Dat een band als Papa Roach een re-release nodig heeft, was voor mij ook een verrassing. “The Connection” krijgt namelijk deze re-release. In het kader van een nieuwe live-dvd komt “The Connection” opnieuw uit. In deze recensie bekijken we het pakket van twee kanten bekijken. Alsof het een totaal nieuwe uitgave is, en het pakket zoals het is: een re-release.

Voor de mensen die “The Connection” nog niet geluisterd hebben is dit album van Papa Roach een verplicht nummer. Stevige rock met af en toe een vleugje elektronisch doet het goed. Een rustig intro leidt het album in waarna de band los gaat. Al zal het bij geen enkel nummer het niveau halen van een nummer als “Last Resort”. Topper van het album is toch wel “Still Swingin”. Een goede gitaarriff gecombineerd met een pakkende melodielijn zorgt ervoor dat het nummer blijft hangen en doet verlangen naar een live optreden van de band.

Hier komen we bij deel twee van mijn verhaal, want er zit namelijk een dvd bij met live materiaal van de band. De ervaring van een live optreden zal niet dichterbij komen dan dit, tenzij je echt bij een optreden van de band bent. Het draait bij deze release natuurlijk allemaal om de nieuwe dvd. Ik vraag mij alleen af of het nodig is om het hele album opnieuw uit te brengen. Er is vast goed over nagedacht, maar waarom niet de dvd los uitbrengen? Het extra nummer wat bij dit album zit, “Leader Of The Broken Hearts”, klinkt goed en is een leuke bonus.

Als je dit album nog nooit gehoord hebt, ga je genieten. Het is namelijk gewoonweg een goed album waar elke rockfan prima naar kan luisteren. Zorg dat je via Spotify, iTunes of ouderwets de platenzaak dit album weet te scoren. Ken je dit album al? Luister dan op YouTube, of hieronder, het nieuwe nummer. Zorg vervolgens dat je via 013 kaarten krijgt voor het concert dat Papa Roach daar geeft in juni. Geniet dan daar van alle nummers, maar dan echt live.

Voor de beoordeling combineer ik de twee kanten.
Als nieuw album is dit namelijk super goed en met leuke extra’s. Als re-release wat minder, vandaar een combinatiebeoordeling.