zondag 27 januari 2013

EP review: State Of Negation – Project Payback

State Of Negation is een vijfkoppige band uit de regio Haarlem. Op 1 februari 2013 zal een nieuwe EP van deze mannen te koop zijn onder de naam “Project Payback”. State Of Negation heeft een flinke live ervaring van al een minimum van 80 shows. In 2012 hebben deze mannen een enorme sprong gemaakt in hun carrière. De grootste reden hiervoor was dat zij de avond mochten openen voor de helden van Suicide Silence in het Patronaat. State Of Negation wordt enorm beïnvloedt door bands als Lamb Of God, Trivium & Machine Head, wat duidelijk te horen is in hun sound.

Op “Project Payback” staan totaal 6 nummers die vol zitten met snelle riffs, geweldige screams en geslachte pig squeals. Zo opent het album met een paar tikken op de drums die overgaan naar een lange scream. Dit gaat het hele nummer door. Vol energie knalt de muziek van hoog niveau je trommelvliezen kapot.

De invloeden van Trivium zijn heel goed te horen in deze nummers. Tristan Jacobs (lead gitaar) en Pim Nijssen (gitaar) hebben waarschijnlijk al flink wat snaren laten sneuvelen. Ook zijn er verschillende soorten screams te horen, waar iedereen van smult. Onverstaanbare pig squeals, hoog gekrijs en lage growls, dus er komt sowieso iets wat jij vet vindt voorbij!

State Of Negation_album

Ook bevat “Project Payback” twee bonus tracks, “Hades” en “Corruption”. Op het nummer “Corruption” zijn misschien nog wel de meeste verschillende invloeden te horen. Gefluister, luidkeels geschreeuw, hoog gegil, ritmische gitaren en beukende drums. Dus wil jij graag genieten van een rustig avondje thuis, ga dan zeker niet naar een optreden van hun. Want ik garandeer je, je kunt daar niet stil staan.

Beoordeling: 7,5 / 10