donderdag 10 juni 2021

The Baseballs gaat over ieder genre heen met “Hot Shots”

The Baseballs brengt over het algemeen veel covers uit. Zo ook dit album “Hot Shots“. Nadat de plaat een aantal keer was uitgesteld, is het eindelijk zo ver. Het veertiennummerige schijfje staat vol met tracks van alle hoeken van de muziekwereld.

We starten op z’n Duits: “Rock Me Amadeus” is de eerste plaat waar we van mogen genieten. Dat is tof, aangezien de Berlijnse band niet vaak in zijn eigen taal zingt. Het klinkt lekker, muzikaal nog wel beter dan het origineel, maar de zang laat hier en daar wat steken vallen. Door de Elvisachtige zang is de tekst net wat minder goed te verstaan als in het origineel. Echter is het refrein een toppertje en swing je al snel mee. Daarna dansen we door in “Kids In America“. De heren geven er een vrolijker tintje aan, door het hogere tempo en de sfeer krijg je een filmachtig beeld voor je, waarbij je door een zonnige straat van Amerika wandelt.

De tracks “Forever Young” en “Don’t Worry Be Happy” zijn wat aan de gewaagde kant. De originele versies zijn iconisch en zijn gegraveerd in het geheugen bij menig persoon. De nummers klinken an sich best prima en zijn daarom ook een eerbetoon aan het origineel. Toch is er niet te tippen aan de echte versies. Ze klinken leuk, maar er zullen best een hoop mensen zijn die dan toch liever het origineel opzetten. Een cover die dan weer wél ontzettend lekker klinkt is “Take On Me“. De hoge noten worden niet gehaald door de band, maar daarom eigenen de heren zich de track toe door een goede twist eraan te geven. Het klinkt heerlijk vrolijk en iets waar je zeker van kan genieten. Ook zo’n lekkere track is “Super Trouper“. Het past ook bij de stijl van de band zelf. Je hoort in de stemmen dat ze heel erg veel plezier hebben om dit lied te coveren en dat zorgt ervoor dat het ook erg leuk overkomt. “Wake Me Up Before You Go Go” lijkt wel daadwerkelijk van The Baseballs te zijn. Het past precies in het straatje van de Berlijnse heren en eigenlijk hebben we hier écht een videoclip van nodig. Want dit gaat gewoon perfect worden.

Een leuke verrassing op de plaat is “Ghostbusters“. Het is heerlijk gezellig en uptempo. Maar, past het helemaal bij de track? Eigenlijk niet. Het zorgt voor een grappige twist op het origineel en het karakteristieke deuntje klinkt top op de gitaar van The Baseballs. Dit zorgt er al met al voor dat het vermakelijk is. Afsluiter van de plaat is “Paradise City“. Ook dit is een gewaagde cover. De band gooit namelijk het nummer compleet om. Dit zal zeker niet voor iedereen weggelegd zijn en zeker niet voor de fans van de originele track. Het nummer krijgt een veel verdrietigere toon, terwijl het juist altijd een knaller van een track is.

Hot Shots” heeft zijn rake en gemiste covers. Maar met een band zoals deze is dat ook te verwachten: het moet maar net passen bij je smaak en de track moet maar net in je straatje vallen. Alsnog heeft The Baseballs een goed staaltje werk geleverd en is het heerlijk om af en toe een track van te luisteren.

Releasedatum: 28 mei 2021
Label: Universal Music GmbH