dinsdag 28 mei 2013

Album review: The Blues Junkies – The Great Blues Junkies

De band The Blues Junkies heeft een nieuw album, deze draagt de naam “The Great Blues Junkies”. Dit schijfje bevat 12 smerige tracks vol met punk, rock en snelheid. “Let op! Je speakers zullen kapot gaan en je zal je afvragen wat je verdomme raakte!” luidt de brief die meegezonden werd.

Het eerste nummer is een nummer dat tegenvalt. Het intro komt chaotisch en druk over. Na ongeveer een minuut lijkt er iets meer structuur in te komen, wat direct ruw wordt verstoord door hoog gekras, waardoor je direct je koptelefoon van je hoofd af smijt. Persoonlijk doet het mij zeer aan mijn oren en vind ik dit nummer enorm erg tegenvallen. Dit eerste nummer komt over als een boerenrock bandje die net begonnen is en heel gauw moet stoppen.

Desondanks dit tegenvallende nummer loopt het wel beter op naarmate het album vordert. In de hierop volgende tracks zit een betere structuur, minder chaos en meer ritme. Dit doet me denken aan de betere hardrock tracks, die je in de kroeg hard aan hebt staan terwijl je met je handen in de lucht het bier over je glas laat klotsen. Zoals de brief al aangaf in het begin: het album zit vol snelheid. Deze snelheid raast als een snelheidstrein door en stopt voor niets.

De track die het album afsluit draagt de naam “Junk”. Dit is een track die je alleen kunt omschrijven als herrie. Dit is, naar mijn mening, een track die niet op een album thuis hoort, maar alleen op het podium. Het straalt veel kracht uit op de planken. Als dit nummer gespeeld wordt, zul je met open mond staan kijken naar alle emotie en krachten die uit de instrumenten geramd worden.