maandag 4 november 2013

Album review: The Covenant – The Story of Bloody S. Cash

De Amsterdamse band The Covenant maakt, zoals zij dit zelf noemen, “stadion rock voor kleine zalen.” Dit doen zij al 25 jaar. In 1988 is de band opgericht. Nu is het tijd voor het zevende album, “The Story of Bloody S. Cash”, een rock opera.

Het schijfje begint met een verhaaltje, die vervolgens vlekkeloos overgaat naar het muzikale gedeelte van het nummer. De herkenbare stem van zanger Frank van der Reep weet dit schijfje goed te brandmerken. De combinatie van rock en opera is redelijk vernieuwend, maar worden hier toch geweldig gemixt. Het is te merken dat de band al 25 jaar zijn ding doet. In al deze jaren van touren en spelen, kun je horen dat de band muziek maakt van hoog niveau. Dit is èchte rock die je met je pa zal luisteren. Jullie zullen beiden headbangend door de huiskamer springen.

Het album bevat meer genre’s dan alleen rock en opera. Alles komt voorbij, westerse cowboy invloeden, blues, noem het maar op. Een werkelijk circus van muziek die door de blender is gehaald en eruit kwam als The Covenant. Als ik verplicht ben om deze band te vergelijken met een andere band, is dat erg lastig. Om toch een klein beetje een richting aan te geven, neig ik naar Billy Talent. Niet zo zeer om het vocale aspect, maar juist om het instrumentale. De unieke vocalen zijn werkelijk nergens mee te vergelijken.

The Story of Bloody S. Cash” is één van de meest interessante albums van Nederlandse bodem van het jaar 2013. Het verrast je iedere keer weer. Op het moment dat je bij een vocaal intro denkt “nu komen de instrumenten”, zul je hier toch juist op moeten wachten. En het wachten wordt beloond, want het wordt aangevuld met ontzettend catchy muziek. De overvloed aan invloeden, die in zo een geweldig geheel gemixt worden, kun je niet anders dan fenomenaal noemen.

De enige misser op het album is de track “Prison Mental Care”.  Dit is een duet, met Robin van der Reep, de 19-jarige dochter van zanger Van der Reep, die helaas niet uit de verf komt. De stem van deze gastzangeres is behoorlijk vlak en lijkt bewerkt te zijn met een bepaald filter, waardoor de kwaliteit uit haar stem niet perfect hoorbaar is.