maandag 21 januari 2013

Album review: The Royal – Origins

De Arnhemse mannen van The Royal hebben sinds 22 november 2012 een nieuwe EP. Deze EP draagt de naam “Origins”. Het schijfje bevat totaal 6 tracks waarvan ieder nummer je gehoor binnendringt als een bom. Zelfs de intro van de hele EP komt binnen gebombardeerd. The Royal is een band uit ons eigen kleine koude landje, maar heeft het geluid van wereldniveau. En “Origins” is nog maar hun eerste EP.

Het is overduidelijk te horen dat The Royal alles wat zij hebben in de muziek gooien. Al hun passie, talent en vooral hun hart zit in deze muziek. Zanger Semuel Pisarahu zingt alsof zijn leven ervan af hangt, vol agressie vliegen de woorden zijn strot uit. Tijdens deze nummers zou je willen dat je in een moshpit kon wonen, want de heftige breakdowns, achterlijke riffs en zieke screams blijven door beuken.

Op sommige momenten is het nummer volledig over gegeven aan de gitaristen, waarin zij een paar rustige noten spelen. The Royal is wel zo royaal om je even een rustpauze te geven tussen al dit gebeuk, maar laten je niet op je luie donder zitten en zullen snel weer verder knallen.

De track die dezelfde naam heeft als de EP zelf, “Origins”, is zo een nummer die je de tijd geeft om wakker te worden. Met een rustige intro van 19 seconden ben je direct benieuwd wat je hierna zult horen. Je geduld wordt beloond door kneiter vette drums, melodieuze gitaren en trillende bass. Tevens is dit nummer ook het nummer waarmee “Origins” zijn laatste noten uitblaast. Tenminste, tot je hem weer vanaf het begin af aan afspeelt, wat je zonder twijfel snel zult doen.

Zolang Semuel Pisarahu (vocals), Dick Van De Kamp (gitarist), Gunnar Van Eck (gitarist), Loet Brinkmans (Bass) en Tom Van Ekerschot (drums) bij elkaar blijven als The Royal, zullen zij de hele wereld over toeren in de (nabije) toekomst. The Royal toont aan een serieuze band te zijn, die het enorm ver gaat schoppen. Als zij een show spelen ben je het aan jezelf verplicht om heen te gaan.

Je kunt hieronder de lyric video zien van The Royal‘s “Empire“.