maandag 31 maart 2014

Album review: The Used – Imaginary Enemy

The Used is op zoek naar een revolutie. Ondanks de tour met Taking Back Sundag, Sleepwave en Tonight Alive is er nog genoeg tijd om een nieuw album uit te brengen. “Imaginary Enemy” komt 1 april pas uit, maar is nu al in zijn geheel te beluisteren als stream. Voel je vrij om mee te luisteren via YouTube.

All revolutions are impossible ‘till they happen. Then they become inevitable.

Met deze gesproken woorden ontketend The Used zijn eigen onvermijdelijke revolutie. Nummer één het dan ook “Revolution,” volledig in stijl. De muziek klinkt in het begin alsof het uit een oude set speakers komt. Daarna word je met de kracht van duizend zonnen weggeblazen. Het voelt logisch omdat het gebeurd zonder dat je er erg in hebt. Het is opzwepend en er zit power in.

Cry” volgt mooi in de stijl van “Revolution” met een heel eigen sound. Het blijft wel vaag waar de revolutie hier in de tekst valt terug te vinden. Ook hoor je hier duidelijk een dikke laag sterk aanwezige autotune. Bij pop is het tot daaraan toe, maar in rock hoort autotune gewoon niet thuis. Misschien een aandachtspuntje voor de volgende revolution?

Bij “A Song to Stifle Imperial Progression,” een hele mond vol, hoor je eindelijk de revolutionaire Green-Day-boodschap waar je zo lang op zat te wachten. “God bless the USA, no way USA.

Overdose” sluit het album af, op een wel heel ongebruikelijke (lange) manier. Zin in 14 minuten afronden? Dan ben je aan het juiste adres. De titel doelt alleen niet op de absurde lengte van het nummer, maar op een overdoses liefde. Na drie minuten valt er ineens vier minuten stilte. Vervolgens luister je naar iets dat klinkt alsof er met een viltstift op een jambe wordt getekend en de stem van Stephen Hawking’s spraakcomputer.

Pop, punk, scream, rock, post-rock, The Used is van alle markten thuis. Maar toch… Het gebrek aan samenhang en het gebruik van autotune en wie weet wat voor andere prestatieverbeterende software doet af aan deze kwaliteiten en mogelijkheden. Desondanks een aanrader voor fans van alternatieve rock.

Releasedatum: 1 april 2014
Label: Hopeless Records