maandag 14 december 2020

YUNGBLUD geeft alles op “weird!”

YUNGBLUD is de nieuwe sensatie die niet stil blijft zitten. Hij blijft toppers van tracks schrijven en iedere fan stond te popelen om het nieuwe album te beluisteren. Is de rest van het schijfje net zo goed als de singles die hieraan vooraf gingen?

We starten met “terasa“. De opening heeft een wat zielige toon. Het klinkt als een trieste opening van een film. Het zet een serieuze toon, maar het bericht erachter is prachtig: “You don’t need to run. As long as I watch over you, we don’t need to say we’re dead“. Dit wordt vervolgd met “cotton candy“. Dit nummer is al uitgekomen als single en is gewoon een knaller. Het blijft in je hoofd zitten en je wilt hem gewoon op repeat zetten: vrolijk, lekkere beat en je kan er gewoon goed op losgaan. “strawberry lipstick” biedt wat meer pit: scherpere gitaren en meer punk. Diezelfde energie vinden we ook bij “superdeadfriends“. Tot nu toe geeft het album je alles. Variatie op alle fronten. Het start sterk.

god save me, but don’t drown me out” is al een langere tijd uit, maar dit nummer is gevoelig, echt, puur. Dit komt recht uit het hart. Een hoop fans en misschien ook daarbuiten zullen comfort vinden in deze track: de titel zegt eigenlijk al genoeg. Maar vanuit deze realiteit gaan we knallen op “ice cream man“. Explosieve energie, gekheid en je kan hier lekker op dansen. Het album wisselt actief tussen sferen van ieder nummer, hierdoor weet je nooit wat de volgende track je te bieden heeft – zo wordt het een leuk spelletje. Op dit album komen we natuurlijk ook titeltrack “weird!” tegen, het eerste lied dat werd uitgebracht ter promotie van het album. De klanken zijn wat gelikter: het heeft wat minder ruwe randjes, het is allemaal netjes in het gareel. Deze kant heeft YUNGBLUD dus ook! Wat kunnen we nog meer verwachten van deze heer?

Machine Gun Kelly is te gast op dit album in: “acting like that“. Hij heeft de eer om de hele opening te doen. Het is een gezellig klinkend nummer. De verdeling tussen de twee zangers is goed verdeeld: het is een echte samenwerking. “it’s quiet in beverly hills” heeft weer een wat teruggedrongen toon. Met een akoestische gitaar pakt de zanger je in en je wordt rustig. Je luistert en geniet. Soms heb je niet die hoge energie of die gekke capriolen nodig: het kan zo simpel zijn. We eindigen met “the freak show“. Het kan natuurlijk niet lang rustig blijven bij YUNGBLUD. We eindigen een beetje freaky. Het nummer is creatief en leuk. Het is een tentoonstelling: en je kan niet eens iets zien! Het nummer is zo goed geschreven dat je je in een tentoonstelling voelt zitten.

Het album biedt alles wat je nodig hebt: het is een goede lengte, het heeft variëteit, er zijn gevoelige momenten en knallers. “weird!” is eigenlijk feilloos. Wat kunnen we nog meer eisen? Eigenlijk niets. Een perfect album bestaat niet, maar het album van YUNGBLUD komt toch erg dichtbij.

Beoordeling: 9,5/10
Releasedatum: 4 december 2020
Label: Locomotion Recordings Limited