zondag 15 oktober 2017

Geschreven door Kim Hageman.

All Time Low in AFAS Live

Het is vrijdag 13 oktober wanneer All Time Low op de agenda staat voor AFAS Live. Samen met voorprogramma’s Hey Charlie en Creeper. De fans die er al vanaf ‘s ochtends vroeg waren, stonden om 20:00 uur klaar om met deze muzikale avond te beginnen.

De drie dames van Hey Charlie trappen de avond af. Het op elkaar in kleding afgestemde trio is ook zeer goed op elkaar afgestemd qua geluid. De catchy tracks, zoals “Young and Lonesome“,”Cheer Up Princess” en “She Looks Like a Dreamer“, krijgen het publiek al gauw mee. Achterin de zaal begint het publiek al mee te klappen. Halverwege de set durft drumster Lauren zelfs om vijf moshpits te vragen op een net uitgebrachte track. Dit blijkt niet volledig uitgevoerd te kunnen worden, maar er begint zeker wat beweging te ontstaan voorin de zaal, het initiatief is natuurlijk ook wat telt. De band gooit er tussendoor eens wat hardere gitaar en bas door, dat het geheel sterker maakt. Hey Charlie heeft de zaal goed voorbereid op het tweede voorprogramma.

Bij het begin van de set van Creeper is de zaal grotendeels gevuld. De band knalt direct met zijn eerste track over de aanwezige fans heen en knalt zo de setlist door. Er wordt al snel meegezongen en gegild door het publiek. Tijdens één van de rustigere tracks wordt de zaal volledig verlicht met telefoontjes. Creeper maakt niet veel tijd tussendoor om te kletsen, maar focust zich vooral op het spelen van een strakke set. De combinatie van de zang van Will Gould en zangeres en toetsenist Hannah Greenwood maakt de hele set een mooi geheel. Ze sluiten goed op elkaar aan en klinken zuiver. Voeg hier strakke gitaren, knallende drums en lekkere bas aan toe en het is een goede voorbereiding voor All Time Low.

Het is de eerste keer dat All Time Low in zo een grote zaal speelt. De tribune is geopend, maar het balkon is gesloten. De stap van Melkweg naar AFAS Live is zeker geen verkeerde, maar Ziggo Dome zal nog even moeten wachten op de heren. Dit lijkt de mannen van All Time Low echter niks te doen: ze komen even enthousiast het podium op en beginnen op diezelfde manier aan hun set!

De band gooit direct knallers van oude en nieuwe tracks de zaal in: “Last Young Renegade“, “Damned If I Do Ya (Damned If I Don’t)“, “Life of the Party” en “Backseat Serenade” passeren al gauw de revue. De mannen gaan soepeltjes door hun setlist heen en spelen hun tracks zoals je van ze verwacht: goed zuiver en met een sterk vleugje humor. All Time Low staat namelijk onder andere bekend om zijn humor. Tussendoor nemen vooral frontman Alex Gaskarth en gitarist Jack Barakat de tijd om grapjes te maken en contact te leggen met het publiek. Zo ook over een vreemde droom die Barakat de nacht ervoor heeft gehad. De droom ging over dat drummer Rian Dawson zou flirten met de moeder van Barakat. Gaskarth haakte hier vrolijk op in door te benoemen dat dit geen droom was.

Hoewel er minder bh’s dan normaal gesproken bij een All Time Low show aan de microfoonstandaard hangen, lijkt het publiek zich wel te vermenigvuldigen in gezang en gegil. Hierdoor lijkt de band nog enthousiaster te worden en de energie knalt van het podium af.

De band speelt onterecht in een niet volledig uitverkochte AFAS Live. All Time Low heeft een goed gemengde setlist met meezingers zoals “Lost In Stereo“, “Kids In the Dark“, “Dirty Laundry” en de rustigere tracks “Missing You” en “Therapy“. All Time Low sluit natuurlijk af met de hit “Dear Maria, Count Me In” waarbij de hele zaal in zingen uitbarst. Aan het einde van de avond blijkt dan ook dat het zeker geen verkeerde vrijdag de 13e is: de heren van All Time Low hebben de fans zeer verblijd met een goede en enthousiaste show.

TIP: Voor Windows-gebruikers: ctrl + klik op een foto om in een nieuw tabblad te openen. Voor Mac-gebruikers: cmd + klik.