dinsdag 16 mei 2017

All Time Low – Last Young Renegade

All Time Low staat bekend als één van de populairste bands in de poppunkscene. Dit kwam niet uit het niks: de band bestaat al ongeveer veertien jaar, tourt praktisch fulltime de wereld rond en heeft zes full-length albums uitgebracht. Nu is het tijd om een zevende plaat aan dit repertoire toe te voegen, genaamd “Last Young Renegade”.

Het eerste nummer, en tevens titeltrack, “Last Young Renegade” zet de toon voor de rest van het album. Het valt direct op dat de band experimenteert met elektronische invloeden, onder andere door de galmende gitaren in de intro. Vocalist Alex Gaskarth houdt zich erg in tijdens de coupletten. Hierdoor krijgt het aanstekelijke refrein des te meer de kans om zich in het hoofd van de luisteraar te nestelen. Dezelfde formule komt terug in de volgende track, “Drugs and Candy”, maar dan met zwaardere tonen.

All Time Low‘s vorige album, “Future Hearts”, was al meer pop dan punk, maar met dit album laat de band vrijwel compleet zijn poppunk roots achter. Op maar enkele momenten, zoals op “Nice2KnoU”, hoor je deze invloeden nog terug. Het refrein is heel upbeat en er zit een aangenaam randje aan de stem van Gaskarth. Dit dansbare nummer zal menig oldschool All Time Low-fan tevreden stellen.

Deze energie is maar weinig op de rest van de plaat terug te vinden. Vooral het einde van het album zakt nogal in. Dit komt wellicht door de gitaren, die vaak teveel overstemd worden door de elektronische elementen. En ook doordat drummer Rian Dawson niet genoeg de kans krijgt om echt uit te kunnen pakken. Dit betekent niet dat de plaat niet gevarieerd is. “Life of the Party” heeft bijvoorbeeld een refrein met een snel tempo, terwijl “Nightmares” juist vertraagt en emotioneler is. Op zichzelf gebeurt er echter niet veel spannends op deze songs.

Op de track “Ground Control” heeft de band de hulp van indiepopduo Tegan and Sara ingeschakeld. Het duo zingt op deze track gastvocalen. Dit lijkt misschien een vreemde combinatie, maar de stemmen van deze twee vrouwen passen verrassend goed bij de relaxte poprock op dit nummer. Afsluitende track “Afterglow” kabbelt door op deze sferen en geeft de luisteraar nog één catchy refreintje mee, maar mist wel een knallend einde.

Op “Last Young Renegade” moet je geen pure poppunk verwachten. All Time Low is met deze plaat namelijk echt een andere richting ingeslagen. Instrumentaal en vocaal gezien klinken de nummers ondanks deze nieuwe stijl grotendeels prima. Daarnaast is het album ook lekker gevarieerd. Op sommige momenten overheersen de elektronische invloeden wel net iets te sterk. Mede hierdoor mist de energie nogal en kent de plaat maar weinig indrukwekkende momenten. Fans van All Time Low zullen blij zijn met tien nummers aan nieuw materiaal, maar ontzettend memorabel is het niet.

Beoordeling: 6,5/10
Releasedatum: 2 juni 2017
Platenlabel: Fueled By Ramen