woensdag 23 oktober 2019

Alter Bridge serveert veel op “Walk The Sky”

Het is alweer drie jaar geleden dat de heren van Alter Bridge met een studioplaat op de proppen kwamen. Op 18 oktober is het splinternieuwe album “Walk The Sky” uitgekomen. We waren al verwend met nieuwe tracks als “Wouldn’t You Rather” en “Dying Light“, maar het gehele album telt wel 14 tracks! En we kunnen niet wachten om te horen wat ze nog meer voor ons hebben.

Er wordt geopend met “One Life“. Zanger Kennedy zingt rustig en de muziek erachter is toch wel een beetje apart. Te beschrijven is het niet echt, maar je wordt nieuwsgierig naar meer. Na anderhalve minuut knalt “Wouldn’t You Rather” door je kamer. Explosief, licht agressief en met bomvol energie: daar houden we van. Een goede, echte aftrapper van het album. Het wordt vervolgd met “In the Deep” die reeds bekend was onder de fans. Wederom zitten we hier niet stil: het opent snel met een heerlijk scheurende gitaar. De opbouw naar het refrein is wel even een tandje terug, maar bij het refrein is niets minder waar: hier kan je zeker wel een sprongetje op doen. “Godspeed” is misschien niet zo snel als voorgaande nummers, maar is tactisch gecomponeerd: misschien krijg je wel het gevoel op de weg te rijden, zoals de albumcover je ook toont.

Native Son” brengt je lager en harder gitaarwerk. Ook krijg je de kenmerkende hoge noten en lange uithalen van Kennedy goed te horen. Een klassiek Alter Bridge-nummer, het kan niets anders! “Take the Crown” was ook al uitgebracht, maar het daaropvolgende lied, “Indoctrination“, nog niet. Onheilspellend, langzaam opbouwend; drums, dan gitaar, gevolgd door de stem van Kennedy. Het hele album is heel erg gebouwd op je het gevoel laten beleven van de tracks. Gekke geluidjes en een eng gevoel kruipt over je heen. Er wordt briljant omgegaan met geluid waardoor je het gevoel van indoctrinatie toch wel een beetje meekrijgt. “Forever Falling” heeft een subliem intro. Het getokkel van de gitaar zet je compleet op het verkeerde been, want hierna wordt je verrast met zowel hard gitaarwerk als de zang van gitarist Tremonti. Iets wat je niet vaak hoort. Een complete verrassing en de samenkomst van stemmen is heerlijk in het gehoor: dat willen we vaker horen.

Walking on the Sky” geeft je qua gevoel dat je even zweeft: het gebruik van de synthesizer werkt samen met je visuele fantasie. De heren hebben heel veel gewerkt aan de perfecte samenkomst van geluid en dit in beelden proberen over te brengen. “Tear Us Apart” is helaas het laatste écht nieuwe nummer van het album, want de aflsuiter “Dying Light” was wederom al uitgebracht. “Tear Us Apart” is net even wat anders: Kennedy zingt op een manier die we niet altijd te horen krijgen. Net even wat andere toonhoogtes voor zijn doen? Of een ander ritme? Waar het precies aan ligt is niet echt de vinger op te leggen, maar verkeerd is het zeer zeker niet. Het laat de creativiteit zeker doorschijnen.

Een album met veel tracks, waar helaas al vijf nummers van bekend waren. Misschien een klein nadeel, want dit laat slechts negen nieuwe nummers over. Maar ja, verwend zijn de fans zeker met een album van dit formaat. Op naar de tour met Shinedown en The Raven Age.

Releasedatum: 18 oktober 2019
Label: Napalm Records