dinsdag 15 maart 2016

Geschreven door Natasja Dijkstra.

Amon Amarth – Jomsviking

Eindelijk ontwaakt uit zijn post-overwinning’s slaapje, keert Amon Amarth terug met zijn misschien wel meest spectaculaire album tot nu toe. Al vanaf de release van zijn debuutalbum in 1988, marcheert de band richting de absolute top van de scene. De mannen vestigen naam in Europa en dan, zoals het echte Vikingen betaamt, over de Atlantische Oceaan tot Noord-Amerika. De reputatie groeit met iedere succesvolle release. Doet de release van het nieuwe schijfje, “Jomsviking”, de reputatie van Amon Amarth tot ongekende hoogten stijgen?

Met de release van de nieuwe langspeler, verwelkomt de band tevens zijn nieuwe drummer: Tobias Gustafsson. Alvorens deze verandering in de line-up plaatsvindt, willen de mannen al een andere richting inslaan met het nieuwe album. Amon Amarth daagt zichzelf uit en kiest ervoor een conceptalbum uit te brengen. Iets dat hij nog nooit eerder heeft gedaan. “Jomsviking” vertelt het verhaal van liefde, dood en wraak geïnspireerd op de Jomsvikingen. Het verhaal dat uiteindelijk in een tragedie eindigt.

Het nieuwe schijfje opent sterk met de single, “First Kill”, welke van begin tot eind ontploft van de fraaie melodieën en machtige ritmes. Hoewel “Jomsviking” niet een typische Viking-sound kent, zoals we die van bijvoorbeeld Ensiferum kennen, is diezelfde sfeer wel duidelijk te horen. Neem bijvoorbeeld “Raise Your Horns”, de vijfde track van het album, waarop je het publiek live het refrein al luidkeels mee hoort brullen. Uiteraard gepaard met bier.

Samen met “One Against All” laat “Raise Your Horns” de band het beste tot zijn recht komen. Naarmate het album vordert, wordt duidelijk dat “Jomsviking” een melodische aanval is op de zintuigen en weet zelfs tegen het einde te verrassen. Op “A Dream That Cannot Be” klinken guestvocals van de legendarische soloartieste en ex-Warlock frontvrouw Doro Pesch. Met het daaropvolgende bitterzoete “Back on Northern Shores” komt het Viking-avontuur officieel tot zijn einde.

Jomsviking” toont aan dat Amon Amarth niet is afgeweken van zijn sound, maar zich juist daarin verder heeft ontwikkeld door middel van goede storytelling. Het nieuwe schijfje kenmerkt zich door machtige, fraaie melodieën en is zowel agressief als hier en daar feestelijk. Daarmee valt er dan ook weinig aan te merken op dit album. Voor wie op zoek is naar zijn scala aan nieuwe overwinningsliederen, hoeft niet verder te zoeken.

Releasedatum: 25 maart 2016
Label: Sony Music Entertainment