woensdag 15 januari 2020

Anti-Flag houdt niet terug op “20/20 Vision”

Het is alweer een kleine drie jaar geleden dat de punkers van Anti-Flag hun laatste album, “American Fall”, uitbrachten. De boodschap van de groep is altijd al politiek geweest. Dit merk je onder andere in de bandnaam. Deze is volgens de band niet anti-Amerikaans, maar vormt een statement tegen oorlog, kapitalisme en hersenloos nationalisme en staat juist voor eenheid. In het huidige politieke klimaat komt een band als deze goed aan zijn trekken. Dit is in ieder geval goed te merken aan de nieuwste plaat “20/20 Vision”.

Anti-Flag is nooit een band geweest die zijn aandacht op specifieke personen richtte. Dit principe gooit de groep in de eerste vijftien seconden van de eerste track, “Hate Conquers All”, direct overboord. “In the good old days this doesn’t happen, because they used to treat them very, very rough. And when they protested once, they would not do it again so easily.” Deze sample komt uit een virale clip van een van de bijeenkomsten van Donald Trump, die verstoord werd door demonstranten. Onder de stem van de Amerikaanse president klinken schrille gitaartonen. Het citaat wordt direct weerkaatst door frontman Justin Sane: “Hate conquers all, in the ashes of the fall, with our backs against the wall. Watch the empire fall, watch the nation dissolve!” Het is direct duidelijk: dit album is een grote ‘fuck you’ naar de huidige staat van de Amerikaanse politiek en de band is niet bang zich direct te richten op de grootmachten.

Het is niet te ontkennen: naast het overbrengen van een sterke politieke boodschap, zorgt de ruim 25 jaar ervaring ervoor dat de band muzikaal gezien ijzersterk is. De titeltrack “2020 Vision” vertelt het ietwat sombere verhaal van een niet uitgekomen visie van 2020, maar klinkt door het aanstekelijke ritme in het refrein tegelijkertijd optimistisch. Blijf volhouden en bevind je aan de juiste kant van de geschiedenis, geeft de band mee, dan komen we hier doorheen. Helaas werken deze popsferen niet op alle tracks even goed: op “Christian Nationalist” klinken deze vooral achterhaald. Het nummer zou je makkelijk kunnen verwarren met elke andere populaire poppunkband. Dat is jammer, want het is juist zo fijn dat Anti-Flag het altijd net even anders doet.

Gelukkig maakt de band het met de rest van de plaat goed. Vanaf “The Disease” pakt de band het tempo op. Het grootse refrein staat in contrast met iets kalmere coupletten en wordt aangesterkt door vingervlugge riffs. Op “A Nation Sleeps” laat Sane horen dat hij de kunst van de ruwe vocals nog niet is verleerd. Op de maat van behendige, snelle drums schreeuwt hij het uit over het volgens hen oneerlijke rechtsysteem in de Verenigde Staten. Op “You Make Me Sick” is de band misschien niet hard in zijn instrumentatie, maar wel in zijn teksten: “You make me sick, you’re a maniac, a liar, you’re a piece of shit; a cynical, condescending hypocrite.”

Met “Un-American” geeft de band de luisteraar even een adempauze. Akoestische gitaren en percussie zetten de toon. De stem van Sane blijkt maar weer ontzettend veelzijdig te zijn en klinkt ook in een rustige setting ontzettend sterk. Je zou denken dat hierna nog een snellere track volgt, maar het tegenovergestelde is waar op “Resistance Frequencies”. Met blaasinstrumenten en bijna theatrale vocalen doet de track bijna denken aan ska met een vleugje showtune. Dit is een verrassing, maar allesbehalve teleurstellend.

Anti-Flag mag zich dan al erg lang in de punkwereld bevinden, maar één ding is zeker: deze band verveelt nooit. Met elf directe, catchy en rauwe tracks heeft menig Anti-Flag fan weer genoeg materiaal om zich even te vermaken.

Releasedatum: 17 januari 2020
Label: Spinefarm Records