maandag 18 mei 2020

Asking Alexandria laat ijsje vallen op “Like a House on Fire”

Enkele jaren terug heeft Asking Alexandria de metalcore afgezworen. Dat liet hij al merken op zijn vorige album “Asking Alexandria”, maar op de nieuwe plaat “Like a House on Fire” laat hij er geen twijfel meer over bestaan: de oude Asking Alexandria is niet meer. De band doet waar hij zin in heeft. Hij neemt de vrijheid, maar weet hij ook wat hij ermee aan moet?

De openingstrack “House on Fire” begint met een originele en chaotische riff, maar het is kort en gaat al snel over in een synth-gedreven couplet. Er gebeurt weinig en er is niet zo veel aan. Ook in het refrein kunnen we niets terugvinden van die ongeordende originaliteit van het intro. Zodra het nummer voorbij is ben je alweer vergeten dat je überhaupt muziek hebt geluisterd, zo oninteressant is het.

De lyrics op het album zijn regelmatig agressief van aard. In “Antisocialist” zingt zanger Danny Worsnop: “Please stay away from me, ’cause I don’t fucking like you”. Bij dat soort lyrics hoort dan ook een agressieve sound, maar “Antisocialist” heeft dat niet genoeg. De woede die de instrumenten uitspreken is de woede van wanneer je je ijsje laat vallen: vervelend, maar je gaat niet op een scheldtirade. De band is vrijgevig met scheldwoorden, maar het past niet goed bij zijn nieuwe sound. Asking Alexandria had beter iets anders kunnen zingen of metalcore kunnen blijven maken.

De meeste nummers klinken identiek. De coupletten en refreinen zitten hetzelfde in elkaar. Tracks zes tot en met dertien zijn zo eentonig en formulair dat er vrij weinig over te zeggen valt. Werkelijk geen enkele track springt ertussenuit. Het wordt hier pijnlijk duidelijk dat dit album niet alleen saai is, maar ook nog eens veel te lang.

Dat Asking Alexandria een metalcoreband was, blijkt wel uit hoe goed hij het doet op de zwaardere delen van de plaat. “The Violence” is dan ook het beste nummer op het album. Het refrein klinkt heeft een harde, aanstekelijke melodie en de schreeuwen van Worsnop passen er goed bij. Hier gaan we de oude Asking Alexandria van missen. Dit nummer is een verademing na de dertien voorgaande ‘slaapliedjes’.

De mannen in Asking Alexandria zijn van hun troon gevallen. Ze maken geen slechte muziek, maar wel enorm saaie muziek. Er is in principe niks mis met metalbands die de metal achter zich laten, maar dan moeten ze het wel goed doen – en juist dat ontbreekt op “Like a House on Fire”. Fan van het oudere werk van de band? Voeg het nummer “The Violence” toe aan je playlist en laat de rest van het album links liggen. Je mist niks.

Beoordeling: 5/10
Releasedatum: 15 mei 2020
Label: Sumerian Records