donderdag 30 september 2021

Asking Alexandria klinkt lekker op “See What’s On the Inside”

See What’s On the Inside” vormt het zevende studioalbum van Asking Alexandria. Het vijftal is altijd een krachtige, energieke formatie en wij verwachten niets minder op deze nieuwe plaat. De vorige plaat is nog maar net een jaartje oud. Is dit nieuwe schijfje dan wel van de kwaliteit die wij hopen te horen van de band?

We starten rustig met het intro van “Alone Again“, dat wordt geserveerd als een losstaande track: “Alone Again Intro“. Het is een prachtig opbouwend stuk met een gitaar en strijkinstrumenten. Wanneer dan het echte nummer wordt aangesneden, horen we een machtige samenkomst van instrumenten en de sterke stem van Danny Worsnop. We horen bij het riffje sterke invloeden van Avenged Sevenfold. Er zit een goede balans in tussen snelle, vlotte stukken en lange uithalen van Worsnop. Daarentegen is “Faded Out” wat viezer in de coupletten: er zit net een snijdend randje aan. Met hoge gitaarnoten is het net even op een ander niveau.

We gaan vervolgens fluitend naar “Never Gonna Learn“. Hier lijken we hintjes te proeven van Alter Bridge en Shinedown. Maar man, wat een sterk nummer. Het refrein ligt heerlijk in het gehoor. Misschien is het een tikje aan de generieke kant, maar het doet niet onder aan de kwaliteit. Het is een echte knaller en je hebt deze track gelijk in je kop. “Find Myself” begint heel timide, waarna er een explosie van geluid ontstaat. Het vormt een muur van geluid dat staat als een rots. Toch klinkt het ook wat generiek. Je ziet de track wel heerlijk door de speakers van een zaal galmen. De strijkinstrumenten op het einde zorgen echter voor een uniek gevoel en een melodieuze samenkomst van metal en klassiek.

De titeltrack “See What’s On the Inside” is een wat meer teruggenomen track. Het is een pareltje op de plaat. Beladen met emotie vormt dit een nummer recht uit het hart. Naar het einde worden alle opgekropte gevoelens eruit geschreeuwd en de gitaren ondersteunen de zang zodat het lied perfect tot zijn recht komt. “Misery Loves Company” is daarentegen een stuk donkerder met zware noten in het intro. En néé, dit is niet een cover van Three Days Grace. Misschien vormt het een klein eerbetoon, want de sound proeft hier en daar lichtelijk naar de band. Echter voelt dit wederom als een wat meer uniek nummer van de plaat en klinkt het lekker. Als afsluiter krijgen wij “The Grey“. Een lekkere uptempo track waarbij je even alle energie kan wegspringen. Het kersje op de taart, kunnen we wel zeggen, want er is weinig op aan te merken want het voelt als een comfortlied.

Een plaat met een dubbel gevoel: want het komt vaak erg bekend voor, maar toch is “See What’s On the Inside” heerlijk om op te zetten. Misschien niet per se een van de uitschieters van Asking Alexandria, omdat je sterke invloeden van andere bands hoort waardoor de uniekheid wat wegvalt. Echter kan menig fan dit waarderen en komt hij zeker op de planken van de muziekliefhebber te staan.

Releasedatum: 1 oktober 2021
Label: Better Noise Music