vrijdag 17 november 2017

At the Drive In’s EP “Diamanté” smaakt naar meer

Een korte geschiedenis van punkrockband At the Drive In: in 2001 uit elkaar, een korte reünie in 2011, om vervolgens datzelfde jaar voor de tweede keer te stoppen. Pas na zeventien jaar kregen de fans nieuw materiaal in de vorm van een studioalbum. De langspeler heet “In•ter a•li•a en kwam in mei dit jaar uit. Daar bovenop brengen de mannen, speciaal voor Record Store Day, een drie tracks tellende EP uit: “Diamanté“. Het lijkt erop alsof de mannen met twee schijfjes in één jaar wat goed proberen te maken.

De opener van deze speciale EP heet “Amid Ethics“. Zoals je gewend bent van de heren, kun je weer een bak experimentele en rauwe punkrock verwachten. De track opent met een prettig drumloopje. Daar legt Cedric Bixler zijn typische, cynisch klinkende punkvocals overheen. Een eenvoudige baslijn bepaalt het tempo, en dat ligt niet bijster hoog. Toch klinkt het helemaal prima. We zijn op een derde en tot dusver is er geen vuiltje aan de lucht.

Daarna volgt “Despondent At High Noon“. Na het bombastische intro wisselen zoemende baspartijen, wederom cynische zanglijnen en melodische gitaarpartijen elkaar af. Dit geeft het nummer een zwaar onheilspellend karakter. De combinatie is apart, maar ook verrassend catchy te noemen. Het refrein is daarentegen een stuk rauwer, dat weer in schril contrast staat met het zeer toegankelijke pre-chorus. Deze track mag gerust een achtbaan van stijlen genoemd worden.

De laatste track op de EP draagt de naam “Point of Demarkation“. Die begint met een gruwelijk chill loopje op de basgitaar. Door dat loopje zit er meteen ook een heerlijk tempo in het nummer. Het voelt zelfs een beetje hobbelig aan. Naar het einde toe wordt het nummer een stuk experimenteler. Er worden steeds meer instrumenten aan toegevoegd, maar het wordt op geen enkel punt echt chaotisch. De perfecte balans is hier tussen experimenteel en lekker luisterbaar gevonden.

En daarna is het over met de pret. De plaat is immers slechts 11 minuten lang. Met slechts drie nummers weten de heren van At the Drive In een lekker sfeertje neer te zetten. Gun “Diamanté” daarom zeker die 11 minuten van je leven. Het is absoluut geen verspilde tijd.

Releasedatum: 24 november
Label: Rise Records