dinsdag 16 maart 2021

Autarkh verlegd grenzen op debuutalbum “From In Motion”

Toen de avant-garde blackmetalband Dodecahedron besloot om geen vervolg meer te maken op zijn laatste album, is er wel iets anders moois ontstaan: Autarkh. Voormalig bandlid Michel Nienhuis heeft de groep opgericht om zich verder te verdiepen in het extreme metal. Na het uitpluizen van verschillende hardere genres is hun debuutalbum “From In Motion” geboren. Maar hoe extreem is extreem?

Het album trapt af met “Primitive Constructs”, een nummer van anderhalve minuut. Een onheilspellende intro dat je gelijk bij je strot pakt. Er wordt opgebouwd naar iets wat komen gaat, alsof je middenin een horrorfilm zit en je weet dat er iets gaat gebeuren. En het gaat gebeuren: het openingsnummer vloeit naadloos over in “Turbulence”. Een track met veel aggrotech invloeden, wat erg doet denken aan Combichrist, maar dan excessief. Ook maken we voor het eerst kennis met het stemgebruik van zangers David Luiten en Michel Nienhuis. De twee wisselen elkaar af waardoor er een goede samenwerking ontstaat tussen diepe, rauwe grunts en screams. Om nog maar te zwijgen over het instrumentale gedeelte.

Onopvallend lopen de nummers in elkaar over. “Cyclic Terror” is een track met wat meer ademruimte, in hoeverre dit mogelijk is op de plaat. De song lijkt haast opgedeeld in verschillende genre stukken, van bruut en extreem naar een geluid dat iets in de buurt komt van Slipknot. In sommige stukken horen we enkel drums met op de achtergrond een soort dialoog. Heftig! Op het schijfje zijn er naast het intronummer nog meer instrumentale stukken te horen: “Impasse” en “Zeit ist nur eine Illusion”. Het brengt je chaos, maar tegelijkertijd ook rust. Dit omdat de kwaliteiten van elk bandlid extra goed naar voren komen. Als je zou zeggen dat de tracks speciaal zijn geschreven voor een film of videogame, zou je het geloven.

Halverwege “From In Motion” vinden we “Introspectrum”. De track heeft een chille vibe. Alsof je djent, groove en electro elementen door elkaar hebt geroerd. Met een stevige opbouw en een catchy refrein is dit een van de nummers op het album dat ook voor de niet mega extreme luisterraar top is. “Lost to Sight” en “Clouded Aura” zijn dan wel echt de nummers waar de stijl van de mannen naar voren komt. Met progressieve elementen en teksten als “Once you’ve seen the fertile grounds you will know compliance” heeft het, hoe vreemd het ook klinkt, iets zweverigs. Juist omdat dit een muziekstijl is waar je in moet groeien en van moet houden. De geluiden, technieken en samenstellingen van tracks zijn toch anders dan anders. Dat je bas eruit wordt geblazen op “Clouded Aura” is dan ook gewoon een feit.

Schimachtige atmosferische instrumentale elementen vinden we nog op het nummer “Alignment”, waar ook het technische aspect van Autarkh naar voren komt. Het laatste gedeelte van de bijna zeven minuten lang durende track, klinkt wel bijna helemaal hetzelfde, maar toch blijf je aandachtig luisteren. Bijna als een trance. Het schijfje eindigt zoals het begon: met een eigenaardig instrumentaal nummer. “Zeit ist nur eine Illusion” is een perfecte afsluiting, waardoor de cirkel weer rond is.

“From In Motion” is een album dat de deuren naar kelder van het extreme metal genre opent. De zoektocht naar creatieve vrijheid is goed gelukt en snakt naar meer. Autarkh laat met deze plaat maar al te goed zien hoe groot het Nederlandse metal talent is. Laat staan hoe breed het metal spectrum zelf is.

Releasedatum: 12 maart 2021
Label: Season of Mist