zondag 19 februari 2017

Avenged Sevenfold en Disturbed in Ziggo Dome

Avenged Sevenfold kondigde vorige zomer het concert met Disturbed en Chevelle al aan, maar ter ere van wat? “Hail to the King” was op dat moment immers al drie jaar oud. Er bleek een nieuwe plaat onderweg en die werd in oktober plotseling uitgebracht. Avenged Sevenfold hoopt op zaterdag 18 februari in de Ziggo Dome het publiek net zo positief te verrassen als met de plotselinge release van “The Stage“.

Het is strak 18:35 uur als Chevelle voor een halfvolle zaal begint te spelen. Het is immers nog vroeg. Blijkbaar ook voor de technici, want het geluid is niet om aan te horen. Je hoort alleen maar bas en drums. Na drie tracks hoor je eindelijk de zang en gitaar, maar het is alsnog erg matig. De technische problemen en het tamme optreden van de heren drukt de sfeer. Hopelijk zijn de problemen bij Disturbed opgelost.

Disturbed opent met nieuw materiaal van “Immortalized“, waarna al snel blijkt dat het geluid goed is. De show is indrukwekkend om te zien door het gretige gebruik van pyrotechniek. De band speelt goed en het publiek wordt getrakteerd op single na single. De setlist is helaas weinig verrassend. De uitzondering is “The Sound of Silence“, oorspronkelijk van Simon & Garfunkel. De uitvoering van Disturbed is kippenvel-waardig. Naar het einde toe wordt nogmaals de oude doos opengetrokken, doordat de band afsluit met krakers “Ten Thousand Fists” en “Down With the Sickness“.

Dan is het aan Avenged Sevenfold om de avond af te sluiten. De band zet in met “The Stage“. De lange track wordt in vol ornaat gespeeld, inclusief de mooie outro in de vorm van Spaanse gitaar. Het is tekenend voor vanavond, want Avenged Sevenfold is hier niet om half werk af te leveren. De beuk gaat er daarna in met klassieker “Afterlife“. De Amerikanen maken dan ook een mooie afwisseling tussen oude en nieuwe tracks. Zo komen “To End the Rapture“, het recente “God Damn” en van alles ertussenin voorbij. Elke keer wordt alles luidkeels meegezongen door de trouwe fans.

Avenged Sevenfold doet wat hij het beste kan: het publiek opjutten, grappen en grollen maken en de mensen omverwerpen met muzikaal geweld. Zo vertelt zanger M. Shadows over zijn ervaring in de rosse buurt van Amsterdam van de avond ervoor, tot hilariteit bij het publiek. Als klap op de vuurpijl nodigt de zanger tijdens de toegift twee fans uit op het podium. De fan vraagt zijn vriendin ten huwelijk, waarop zij natuurlijk “Ja!” antwoordt. De band zet daarna in met “A Little Piece of Heaven” en sluit af met “Unholy Confessions“.

Na bijna twee uur kan er maar één conclusie worden getrokken: Avenged Sevenfold zet, als vanouds, een heerlijke show neer. Hier en daar was het misschien niet altijd helemaal perfect, maar gezien de moeilijkheidsgraad van de muziek is dat ook niet zo gek. Het belangrijkste is dat de sfeer bijzonder goed was. De fans hebben bijna twee uur lang kunnen genieten!