vrijdag 19 juni 2020

AViVA zoekt nog even op haar eerste album “Volume I”

De Australische dame AViVA presenteert de wereld haar debuutalbum “Volume I“. Met haar singels scoorde ze al behoorlijke hits en na een lange periode wachten is nu het volledige album op de aardbodem gezet. De dame maakt emo-popmuziek, maar net wat meer op het randje. Het wordt vergeleken als een mix van twenty one pilots en Billie Eilish; wat voor publiek trekt ze hiermee?

We trappen het album af met “GRRRLS“, de bekendste singel van AViVA. Het is zeker pakkend, binnen no-time zing je mee met korte stukken lyrics als “lalalalala“. Het heeft een vrolijke beat met elektronische elementen. Dit wordt opgevolgd met “BLAME IT ON THE KIDS“. Dit voelt meer als een anthem in de coupletten, gevolgd met een lage breakdown. Het gebruik van sound-effects lijkt alsof een klein leger op de achtergrond de muziek aanvult. Een goed uitgevoerd effect voor het gehele gevoel van het nummer.

PYSCHO” is misschien wel het verborgen diamantje van het album. Het is een goed in elkaar gezet stukje muziek: mooie overgangen zijn gevormd met gitaar, er is afwisseling van geluid en verschillend gebruik van stem. Het voelt net even een niveautje hoger dan de andere tracks. “HUSH” heeft een eerie gevoel. Hier voel je sterk invloeden van Billie Eilish. Een leuke touch is de bekende qoute “Hush little baby don’t say a word, …“. Wat verder op het album komt de track “RABBIT HOLE“. In het begin klinkt dit nummer best prima, maar wanneer je het album even een paar keer luistert, wordt dit toch een wat irritanter nummer. De effecten over de stem zijn voor een keer leuk, maar na veelvuldig te horen, wordt het vervelend.

Een track dat dan weer wel lekker in het gehoor ligt, is “BLACKOUT“. De pauze’s in het refrein zorgen dat je oplettend bent, en het is ook pakkend: je wilt het gelijk meedoen. Er zijn wat nummers die wat meer de instrumenten laten horen en niet enkel effecten. De drums en bas, ze zijn er wel, maar soms is het even wat meer zoeken. Dit nummer is er een van. En zo’n pakkend refrein vinden we ook in “CEMENTERY“. Het is bijna opvallend hoe lekker ze die momenten pakt om haar fans in te pakken. Is het verboden op een muziekje te dansen dat “CEMENTERY” heet. Nee, maar mensen zullen je wel een beetje gek aankijken.

AViVAheeft inderdaad twenty one pilots en Billie Eilish als inspiratie gebruikt. Is het een mix ervan? Zeker niet. Het heeft toch nog wat meer popelementen. Maar in de huidige tijd zie je sowieso bands die pop zijn en net wat meer op het alternatieve randje zitten en andersom. Het is een lekker album waar je op kan viben. Het is wachten tot de jonge dame nog wat meer haar eigen stijl ontwikkelt.

Releasedatum: 19 juni 2020
Label: Independent