woensdag 6 juni 2018

BABYMETAL blaast TivoliVredenburg omver met adembenemende show

De Japanse heavymetalband BABYMETAL kwam voor het eerst naar Nederland op FortaRock 2016. BABYMETAL speelt dinsdag 5 en woensdag 6 juni twee uitverkochte shows in Ronda. De hoeveelheid nationaliteiten die aanwezig zijn, is verbazingwekkend: mensen uit Spanje, Finland, Japan en nog veel meer landen. Geen bestemming is te ver voor de doorgewinterde BABYMETAL-fan.

Rond zevenen mogen de fans naar binnen en een uur later is het aan Dream State om de zaal op te warmen. De vijfkoppige band uit Zuid-Wales komt op en het publiek lijkt wat aan de rustige kant. Wanneer zangeres Charlotte-Jayne Gilpin haar mond opendoet, blijkt ze een dijk van een stem te hebben. Bij het tweede nummer, “In This Hell”, komt ze nét even wat meer los en komen ook haar screams duidelijk naar voren. Ja, deze vrouw heeft meer in zich dan op het eerste oog lijkt. Bassist Danny Rayer en gitaristen Aled Evans en Rhys Wilcox gaan goed tekeer op hun instrumenten.

De leadzangeres van Dream State is duidelijk in haar element en gaat helemaal op in de muziek. De lust van de band komt nog meer naar voren tijdens de kleine speeches die Gilpin geeft tussen de nummers door. Hierin vertelt zij dat muziek voor alle bandleden het belangrijkste is in hun leven en het publiek veel voor hen betekent. Om het optreden gedenkwaardig af te sluiten, duikt Gilpin het podium af, zingt een stuk terwijl ze balanceert op de barrière en vervolgens springt ze het publiek op om te crowdsurfen. Een verrassend goed begin van wat belooft een spetterende avond te worden.

Om negen uur stipt wordt op het doek dat voor het podium is gespannen een animatie afgespeeld. BABYMETAL draagt tijdens het touren een episch verhaal voor over de LIGHT SIDE en de DARK SIDE. Op dit moment zijn we beland in de DARK SIDE: een legende van de CHOSEN SEVEN. Bandlid Yuimetal is bij deze tour niet aanwezig wegens gezondheidsproblemen en wordt vervangen door twee danseressen. De vierkoppige line-up presenteert zich op het podium en het publiek gaat helemaal uit zijn dak. Er wordt een ruig gitaarspel opgevoerd waarop het viertal in een harnaslijkend pak een ritueelachtige opening doet.

Wanneer het eerste nummer begint, “Distortion”, lijken de aanwezige fans een groep wilde beesten. De pit begint direct en zonder enkele moeite verandert TivoliVredenburg in een deinende mensenmassa. BABYMETAL danst erop los en het publiek doet energievol mee. Japanse songteksten zijn geen enkel probleem voor de fans. Wanneer twee nieuwere nummers worden gespeeld, lijkt het publiek ze nog niet helemaal te kennen. Desondanks gaat de pit nog even vrolijk door, mensen juichen en vuisten gaan net zo makkelijk de lucht in.

Na deze twee onbekendere liedjes wordt het publiek getrakteerd op een geweldige vechtshow tijdens “Akatsuki”. De twee danseressen laten een geweldige vechtchoreografie zien en je staat ervan versteld wat de band allemaal in petto heeft. Het optreden wordt vervolgd met hits als “Megitsune”, “Gimme Chocolate!!” en “Karate”. De show is zo adembenemend dat je eigenlijk niet weet waar je moet kijken. Dansende dames, een band die helemaal uit zijn plaat gaat op de achtergrond, een publiek dat losgaat en geweldige lichteffecten: deze performance lijkt eigenlijk niet van deze wereld. De avond wordt afgesloten met “THE ONE”. Het podium wordt prachtig ondersteund met rook en velrichting en de meiden zingen met hun laatste beetje energie de afsluiter. De pit is op geen enkel moment gestopt; TivoliVredenburg heeft een flinke work-out gehad.

De avond is eigenlijk te mooi om van te dromen. Het enige jammerlijke was dat de show maar een uur heeft geduurd. Heeft dit invloed op de kwaliteit van het optreden van BABYMETAL? Dit lijkt niet het geval: het enthousiasme van het publiek is ongekend. De echte enthousiastelingen kunnen voor de show van woensdag 6 juni helaas geen kaartje meer kopen, het is wachten tot de volgende tour en een nieuw chapter van BABYMETAL.