maandag 14 oktober 2019

BABYMETAL laat ons het universum zien op “Metal Galaxy”

Op 11 oktober kwam het gloednieuwe album “Metal Galaxy” uit van het tegenwoordige duo BABYMETAL. Dit is het eerste schijfje zonder het Yui-metal, wat natuurlijk door fans nog steeds jammerlijk wordt bevonden. Een nieuw tijdperk is aangebroken en de fans smachten naar nieuwe tracks. Is het net zo goed als voorheen?

Het album wordt gestart met “FUTURE METAL“. D is een introducerende track, opbouwend naar de eerste klapper van de plaat. “DA DA DANCE” is een hyperactief nummer, misschien wel de exacte gedachte die je hebt in de wereld van Japan. Maar het heeft een perfecte wisselwerking tussen relatief rustige zang, grunts en snelle muziek. “Elevator Girl (English Version)“, was al een reeds uitgebrachte single. Hier nemen de gitaren al meer de voorgrond en wordt het net een stukje zwaarder.

Shanti Shanti Shanti” is een track met een Oosters trekje: je denkt bijna in India te zijn. Het woord shanti is terug leiden naar mantra’s en Hindoestaanse achtergronden. Dit hoor je prachtig verwoven in het nummer, zowel in de instrumentkeuze als het ritme. Het is een leuke, frisse afwisseling. Het voelt wat experimenteel aan, maar is perfect uit de doeken gekomen. Van het oosten trekken we opeens naar het noorden, want we gaan over naar “Oh! MAJINAI” waar Joakim Brodén, de zanger van Sabaton, op te horen is. De invloeden van Sabaton zijn direct te horen, het karakteristieke geluid van zijn stem met het ritme en gitaargebruik brengen je naar powermetal waar Sabaton er om bekend staat.

Van de ene samenwerking duiken we in de andere, want “Brand New Day” featured Tim Henson en Scott LePage van Polyphia. Hier merk je meer progressieve en modernere elementen. “Distortion” was al sinds vorig jaar uit, maar blijft een klassieker. En ook deze heeft een gastzangeres, namelijk Alissa White-Gluz van Arch Enemy. Het album heeft verschrikkelijk veel artiesten te gast op dit album, wat zorgt voor een wijd en gevarieerd aanbod.

Night Night Burn!“, “Kagerou” en “Shine” liggen dichter bij het alom bekende BABYMETAL-geluid. De uithalen van zangeres Su-metal leven altijd op naar de verwachtingen en de drukheid, hard gitaarwerk en dansvibes komen fantastisch samen. “Arkadia” sluit het album af. Een langzame en misschien wat lugubere opbouw met monnikenzang werkt op naar bruut gitaarmoment. De solo laat je de sterren van de hemel zien. Een uitmuntend gekozen afsluiter.

Het album heeft een wijde variatie aan stijlen, zangers en zangeressen. Hierdoor krijg je ook wel het gevoel een reisje door de ruimte te maken, want je krijgt van alles te zien. BABYMETAL blijft trouw aan zijn genre en het geluid voelt als vanouds. Met veertien tracks zijn de fans goed voorzien en kunnen zij uitkijken naar de opkomende tour.

Releasedatum: 11 oktober 2019
Label: Amuse