dinsdag 1 december 2020

Bad Nerves debuteert mega scherp op “Bad Nerves”

De vijf koppige band uit Londen claimt het antwoord te zijn op onder andere The Black Keys en The Strokes. Met een flinke doses powerpop en rock ‘n roll komen de mannen nu met een self-titeld album: “Bad Nerves”.

We trappen het self-titled album af met de track “Can’t Be Mine”, waar gelijk de toon wordt gezet. Het nummer klinkt en voelt een beetje alsof je een jaren ‘70 plaat op je platenspeler hebt gestopt. Door het gitaarwerk en het hoge stemgebruik komt de powerpop gelijk binnen met een vleugje garagepunk. Een mooie mix voor iedereen die terug wilt gaan naar die tijd, maar toch bands van anno 2020 wilt ontdekken.

Het zijn vooral korte nummers wat Bad Nerves maakt. Zo is het volgend liedje, “Mad Mind”, ook maar twee minuten. Echter is dit lang genoeg om het ultieme ongecontroleerde gevoel te beleven. Stil zitten zit er niet in, want de energie knalt weer door je speakers heen. Qua harmonie zit het beter in elkaar dan de openingstrack, wellicht door de poëtische stijl in de teksten.

“Er wordt door de band verlangt naar iets nieuws binnen de punkscene.”

Geëxperimenteerd wordt er op “Baby Drummer”. Een golf van opwinding en kabaal valt er over je heen. Op maximale snelheid wordt er afgewisseld qua stemgeluiden en gitaarspektakels. Er wordt door de band verlangt naar iets nieuws binnen de punkscene. Dat is gelukt: er is geen label op dit nummer te plakken.

Halverwege “Bad Nerves” vinden we een rustig nummer: “Radio Punk”. Even worden de remmen, in zover mogelijk voor Bad Nerves, ingetrapt en worden er verschillende elementen gebruikt voor totale chaos. Vooral de gitaar is in volle ritme aanwezig. Verbazingwekkend is het zeker weer.

Ook al probeert Bad Nerves gevarieerde tracks te leveren, blijft het toch allemaal een beetje hetzelfde klinken. De vraag is hoe vaak de band hetzelfde truckje kan blijven herhalen. Verandering komt dan wel goed uit op het volgend nummer: “New Shapes”. Hier worden vooral de meeslepende elementen uit de kast getrokken en klinken de gitaren krakend en is er meer emotie in het nummer te vinden. Een heerlijk liedje om bij weg te dromen.

Het album sluit af met “Dreaming”, een nummer wat de echte punkruis mee brengt op de gitaren. Het stemgeluid klinkt schel, maar wordt wederom overrompeld door de energieke instrumenten. De band bevestigt maar weer al te goed dat muziek geen jaartallen heeft, want het klinkt precies als van die bands waar de oudere generatie al tientallen jaren geleden naar luisterden.

Bad Nerves debuteert sterk op “Bad Nerves”. Met experimentele nummers laten de mannen zien wat ze in huis hebben. Echter zijn de nummers net wat kort en is de samenhang in de tacks soms ver te zoeken. Desalniettemin is het wel uniek wat er wordt neergezet, maar of dit tot een nieuwe golf garagepunk lijdt? Wie zou het zeggen.

Beoordeling: 6.5/10
Releasedatum: 20 november 2020
Label: Killing Season Records