donderdag 18 juni 2020

Terug naar de jaren ‘70 met Bad Touch’ “Kiss the Sky”

Met een mooie combinatie tussen rock, country en blues brengen de Engelse mannen van Bad Touch je terug naar de jaren ‘70. Het nummer “Strut” kwam twee maanden geleden uit met een bijbehoren videoclip, maar wat kunnen we van de andere twaalf nummers op het album “Kiss the Sky” verwachten?

Het album start met “come closer”, die opent met een gitaarrifje die we allemaal wel kennen. Golden Earring? Herman Brood? Of toch uit de reclame van een bekend parfummerk? Je weet wel, die met gitarist Johnny Depp van Hollywood Vampires. Het begint in ieder geval lekker catchy en er wordt al snel tempo toegevoegd met een aardig stukje bluesrock. Hierdoor geeft de vijfkoppige band een energievolle draai aan het nummer. Met een gitaarsolo van jewelste op het einde, waan je je zo op een festivalveldje met een ijskoud biertje. Pak die luchtgitaar er maar alvast bij.

“See You Again” een karakteristieke rockballet die de gevoelige snaar raakt als je goed naar de tekst luistert: een eerbetoon aan een overleden dierbare. Je wilt ouderwets je aansteker in de lucht steken en je arm om degene naast je slaan. Dit nummer gaat het hoe dan ook, misschien wel akoestisch, live goed doen. Met een goede opbouw is “See You Again” een stukje mellower dan “Can You Save Me”. Het nummer begint rustig en, desondanks de funcky en iets hardere gitaren, blijft ook zo. Hoe dan ook is meezingen gegarandeerd, want ‘can you save me’ is zo’n beetje de hele songtekst.

Het lijkt erop dat de mannen fan zijn van Flea en John Frusciante van de Red Hot Chili Peppers. Bij het nummer “Before I Die” zijn duidelijk deze invloeden te horen. Waar de funk soms een beetje ontbreekt bij de andere liedjes, is dat op deze track goed te horen. Je wilt direct swingend de dansvloer op door de ritmische bas- en gitaarriffen. Before I Die” steekt er daarom met kop en schouders boven uit wat dat betreft.

Albumafsluiter To Much Of a Good Thing, is een nummer die eigenlijk niet bij de rest van het album past. Op zich niet erg, want dit laat de veelzijdigheid van de mannen zien. Juist omdat de meeste funk-nummers toch wel een tikkeltje op elkaar lijken. In het eerste deel van de track, wordt er sterk naar het hoogtepunt opgebouwd. Waar normaliter de gitaren volop aanwezig zijn, is dat vooral nu de zang, die ook een stuk donkerder en krachtiger klinkt. Een beetje dromerig en hypnotiserend zelfs, in positieve zin. Bad Touch zou Bad Touch niet zijn als ook dit nummer eindigt in een stevige gitaarpartij. En dat gebeurt dan ook, inclusief kordate uithalen van zanger Stevie Westwood.

“Kiss the Sky” is een lekker rock ‘n roll album waarvan je automatisch met je voeten gaat tikken. Met hier en daar een experimenteel nummer, is een groot deel van het album verrassend funky. De Engelse heren brengen je hoe dan ook in een goede bui. Het is erg aanstekelijk, sommige nummers blijven daarom ook enorm in je hoofd hangen.

Releasedatum: 19 juni 2020
Label: Marshall Records