woensdag 25 november 2020

Bearings toont creativiteit op “Hello, It’s You”

Voor een goede dosis poppunk moet je bij de Bearings zijn. De Canadese band brengt al sinds 2014 energieke platen uit, zoals “Blue In The Dark” en de EP “Nothing Here Is Permanent“. Nu komen de mannen met een nieuw album: “Hello, It’s You”.

De plaat trapt af met “Better Yesterday”. De nasale stem van frontman Doug Cousins is misschien niet iedereens smaak, maar zodra zijn vocalen wennen, is de sfeer op dit nummer ontzettend fijn. Het doet denken aan poppunk uit de tijd van Transit en A Loss For Words: meer pop dan punk en met upbeat maar toch emotionele melodieën. De single “Sway” gaat qua sound meer de zomerse kant op en zorgt ervoor dat je je, zelfs in een druilerige herfst, even in het zonnige Los Angeles waant. Het catchy refrein blijft geheid in je hoofd hangen en maakt het onmogelijk om stil te blijven zitten.

Deze trend zet door in de eerste helft van het album. “Super Deluxe” is ontzettend meezingbaar en energiek. “So Damn Wrong” is met wat lagere gitaren juist wat meer melodramatisch, iets wat de band ook heel goed staat. Op ongeveer de helft van “Hello, It’s You” begint Bearings wat meer te experimenteren. Zo ligt het tempo op “Lovely Lovely” een stuk lager en neemt een akoestische gitaar de bovenhand. Door het gebruik van koor-achtige achtergrondvocalen in het refrein voelt het nummer echter wel een beetje cheesy.

Gelukkig is het voor de rest wel een succes wanneer de band van zijn veilige pad afwendt. Zo zijn de vocalen en gitaren op “Over Now” net een stukje ruiger dan op de rest van de plaat. Dit past eigenlijk ontzettend goed bij zijn geluid. De meest opvallende track van de plaat is “Dreams”. Op dit nummer heeft Bearings duidelijk inspiratie genomen van de nieuwere generatie aan emorappers zoals nothing,nowhere. en guccihighwaters. De elektronische drumsound, de echo op de stem van Cousins en de dramatische tekst over het missen van een geliefde: het klinkt wat misplaatst op deze plaat, maar desondanks behoorlijk fijn.

I Feel It All” voelt wat eentonig aan en het refrein weet niet echt een hoogtepunt te bereiken. Daarna is het tijd om de schijf te eindigen. Dit doet de band op een hoge noot, namelijk met “Transcient Colors”. Deze track klinkt namelijk verreweg het meest volwassen van de hele plaat. Een mix van melancholische en catchy instrumentatie, een refrein waarvan je wenst dat je het live mee zou kunnen schreeuwen en heerlijke gangvocals: alles komt op een doordachte manier samen.

Met “Hello, It’s You” heeft Bearings een ontzettend veelzijdige plaat neergezet. De band weet nostalgisch aan te voelen en is tegelijkertijd niet bang om te vernieuwen. Het album is dan wel niet perfect gebalanceerd, maar hoe erg is dat wanneer het simpelweg zo ontzettend lekker wegluistert?

Releasedatum: 20 november 2020
Label: Pure Noise Records