vrijdag 28 september 2018

Beartooth past succesformule toe op “Disease”

Beartooth wrong zich in 2014 met “Disgusting” moeiteloos tussen de grote namen in de metalcore. Binnen no-time wist iedereen van het bestaan van deze groep af. De mannen wisten een verfrissend geluid te brengen en brengen vier jaar na het debuut hun derde langspeler uit: “Disease”.

De nummers van Beartooth gaan vaak over depressie, verslaving en ziekte. Zoals de naam van de plaat al doet vermoeden, is dat deze keer niet anders. Opener “Greatness Or Death” overrompelt je direct met teksten als “I know I’m married to my problems, it’s always in my head”. Het nummer vordert en wat de heren laten horen is niet per se vernieuwend. Maar dan komt de breakdown en laat de band zien waarom hij zo snel een grote naam is geworden: je trekt namelijk een vies gezicht bij deze gore gitaarpartijen.

De opener wordt opgevolgd door de titeltrack van de plaat. Het refrein van dit nummer is zo catchy dat het bijna begint te jeuken. Die catchy vibe is kenmerkend voor de koers die Beartooth heeft ingezet sinds de tweede plaat, genaamd “Aggressive”. Daar staat tegenover dat de band in de breakdown weer zijn beste scheurwerk laat zien. Meerdere nummers zitten op deze manier in elkaar, waaronder “Fire“, “Afterall” en “Believe”. Waarvan de laatstgenoemde toch echt wel de zwakste is.

Anders is daarentegen “You Never Know”. De track lijkt een bijzondere combinatie tussen een powerballad en lomp beuken. Het refrein is enorm melodisch en in mineur, terwijl de rest juist regelrecht raggen is. De overgang tussen de stijlen gaat naadloos, wat dit een bijzonder lekkere track maakt. “Bad Listener” is ook zeker de moeite waard: het nummer is een opeenstapeling van frustratie en energie. Melodie en cathy refreinen zijn ver te zoeken. Dit is hoe pure woede aanvoelt: wat een ontlading!

Dat is niet de laatste keer deze plaat dat de band zich van zijn kwaadste kant laat zien. Op de voorlaatste track, “Used and Abused”, geeft de band nog eens flink gas. De breakdown is misschien wel de heftigste die je op deze plaat gaat vinden. De plaat wordt afgesloten door “Clever”, een gevoelig doch enorm cynisch nummer. De gitaarpartijen op de achtergrond geven daar nog een extra sterke lading aan. Een prachtig einde!

Beartooth vindt op “Disease” een heerlijke balans tussen catchy refreinen, smerig gitaarwerk, onverbiddelijk harde breakdowns en cynische lyrics. Eigenlijk precies zoals we van de heren gewend zijn. Wel is het de vraag of deze succesformule op een volgend album nog steeds werkt. De band moet dan ook waken voor herhaling en gemakzucht. Op “Disease” komt de band er in elk geval nog meer dan goed mee weg!

Releasedatum: 28 september 2018
Label: Red Bull Records