maandag 2 augustus 2021

Billie Eilish is volwassener op “Happier Than Ever”

Billie Eilish houdt heel de wereld in haar greep door continu records te breken op bijvoorbeeld Spotify en Instagram. Haar debuutalbum heeft meerdere hits verzorgd en het is nu tijd voor haar vervolgplaat. “Happier Than Ever” telt maarliefst zestien tracks en er is daarom veel nieuws om van te genieten.

We trappen af met een lekkere baslijn op “Getting Older“. Eilish zingt heel erg zacht, waardoor de bas nog harder naar voren komt. Ze vertelt meer een verhaal dan dat het een echt lekker lied is om op los te gaan. Desondanks raakt ze goede hoge noten en is het een prima nummer om mee te starten. De track gaat over in “I Didn’t Change My Number“. Het heeft een funky beat en een wat nonchalant gevoel. Er zit een hoop plezier in de manier waarop het nummer is gecomponeerd en het heeft ook wat interessante bewerkte elementen, met name aan het einde van de track. “Oxytocin” is eigenlijk pas de échte eerste track waar we een beetje op los kunnen gaan. Het geeft wat meer het gevoel van “WHEN WE ALL FALL ASLEEP, WHERE DO WE GO?”. Eilish gebruikt haar stem op vele niveaus: zachte zang, harde uithalen en hier en daar wat terughoudend. De gehele track voelt als een mix van allerlei elementen en sleurt je dan ook echt mee door de drie en een halve minuut.

GOLDWING” opent alsof we in een kerkdienst zitten: het hoge engelengezang is weer een nieuwe dimensie op de plaat “Happier Than Ever“. Halverwege het lied gaan we pas door naar iets wat op een normale track lijkt. Hetgeen wat het meeste blijft hangen is Eilish die zingt: “You better keep your head down-down, da-da-down-down, da-da-down-down”, Want dat is eigenlijk het perfecte ritme dat je mee humt. Een ander nummer waar reeds al een videoclip van uit werd gebracht, is “Lost Cause“. Hier horen we weer die heerlijke beat wat we gewend zijn van Eilish, maar haar stem is hier wat prominenter, wat toch vaak wat fijner is om naar te luisteren. Een fijne verrassing op de plaat is “Not My Responsibility“. Fans die naar de wereldtour zijn geweest hadden dit al op de schermen daar gezien, maar later was dit stuk ook te horen op YouTube. Een statement over vrouwen en hoe zij worden beoordeeld op hun lichaam. Een prachtig stuk tekst en het is zeker een pluspunt dat het nu ook op een plaat is vereeuwigd.

Not My Responsibility” gaat naadloos over in “OverHeated“. Deze track is dan een verlenging van het statement en zij zingt hier verder over het onderwerp. Verder op het album staan meer nummers die reeds waren uitgebracht als: “Your Power“, “Therefore I Am” en “NDA“. Al deze songs staan als een dijk met ieder zijn eigen stijl: “Your Power” is wat zachter en rustiger, waartegen “Therefore I Am” een knaller is. “NDA” is recentelijker uitgebracht en is een krachtig geluid. Eilish speelt met haar tracks en verbind alles onderling. Zo zie je een klein referentie naar het eerder genoemde nummer “I Didn’t Change My Number“. Namelijk het stukje tekst: “Didn’t change my number, made him shut his mouth. At least I gave him somethin’ he can cry about“, wat maar een klein voorbeeld is van alle verbanden in ieder lied.

Happier Than Ever” laat de evolutie zien van Billie Eilish. Een plaat met ontzettend veel tracks en veelzijdigheid. Misschien heeft het niet de enge vibes van haar debuutalbum, maar ze is trouw aan haarzelf en maakt haar eigen stijl. Het voelt wel alsof de échte knallers van het schijfje al waren uitgebracht waardoor je misschien wat teleurgesteld kan zijn bij het luisteren van het album. Maar bij het meermalig luisteren vind je toch wat pareltjes hier en daar en is het zoals verwacht: een goede plaat.

Release datum: 30 juli 2021
Label: Darkroom/Interscope Records