woensdag 3 november 2021

Black Veil Brides stelt teleur op “The Phantom Tomorrow”

Nadat de plaat “The Phantom Tomorrow” grofweg een halfjaar was uitgesteld, is eindelijk het moment daar. De plaat heeft twaalf nummers, waarvan twee niet volwaardig te noemen zijn: een introductie en een interlude. Hoe staat het dan met de rest van de kwaliteit op dit gloednieuwe schijfje van Black Veil Brides?

We trappen af met “The Phantom Tomorrow (Introduction)“. Een misschien wat overbodige additie is het stukje “introductie”, maar de track zelf is erg goed. Het bouwt op, met spanning, met gevoel, met epische gitaren. Op het hoogtepunt lijkt het een wat halloweenachtige setting te moeten vormen, maar daarna gaat het simpelweg over in “Scarlet Cross“. De transitie is niet per se erg goed. De lage stem van Andy Black trapt het nummer goed af en is ook prima in het refrein. De tussenriffjes zijn krachtig, maar hebben niet veel karakter. Al met al is het wel een gelikt nummertje en klinkt het oké. We gaan over naar “Born Again“. Het lijkt wat te knallen in het begin, maar het is tegelijkertijd heel ingetogen. De drums en het ritme komen veel overeen met de track die hier aan voorafgingen. Ook het refrein volgt de voetsporen van “Scarlet Cross“. “Blackbird” sluit eigenlijk aan op hetgeen wat hiervoor is opgelepeld door Black Veil Brides. Het is veilig, het is gelikt en bevat weinig pit.

Spectres (Interlude)” brengt een nieuwe, onheilspellende dimensie op de plaat: we wandelen recht een thrillerfilm in. Dit laat de luisteraar hopen op een goede omslag. “Torch” lijkt ook daadwerkelijk wat, maar dat is ook het enige interessante om te zeggen over de track. Het bouwt episch op en ook het geluid is beter, het heeft meer omvang. Maar als we bij het refrein komen, lijkt het terug te vallen in het oude patroon. We krijgen wat meer energie op “The Wicked One“, maar dat is ook het enige interessante te zeggen over de track. Het ritme is wat sneller en ook Black haalt net wat meer uit. De achtergrondzang is ook een leuke toevoeging. “Shadows Rise” brengt het energieniveau weer wat omlaag. Het heeft een prachtig intro begeleid door een gitaar en een viool. Eindelijk iets waar we blij van worden: nieuwe geluiden. De tonen van de gitaar zijn wat lager en er wordt daadwerkelijk een atmosfeer gecreëerd met de instrumenten. Ook voelt de track niet zo gelikt als de rest van de plaat.

Harde riffs en een snelle beat vinden we op “Crimson Skies“. Is dit zowaar een headbang nummertje? Misschien wel de enige op “The Phantom Tomorrow“. Dit smaakt meer naar de vroegere Black Veil Brides, waar er wat meer protest in de liederen zat. De horrorfilm gevoelens keren terug op “Kill the Hero“. Het nummer is ook wel verpakt in een episch verhaal. De schrijftechniek van de tekst is origineel voor op de plaat. Alhoewel Black wel wat speelt met zijn stem, is het geluid op de achtergrond een beetje teleurstellend. Op de kerkklokken na is er weinig substantie. Als afsluiter krijgen we “Fall Eternal” voorgeschoteld. Een beladen opening met viool en de emotionele stem van Black doen denken dat we luisteren naar een ballade. Een mooie track, misschien wel de mooiste van de plaat, maar het voelt niet als een lekkere afsluiter.

The Phantom Tomorrow” is best een tegenvaller. Je vraagt je af waarom deze plaat moest worden uitgesteld. Het voelt repetitief en veilig. Iets wat je niet hoopt van Black Veil Brides. Al met al zijn de nummers niet slecht, maar het voelt meer aan als dertien in een dozijn.

Beoordeling: 5,5/10
Releasedatum: 29 oktober 2021
Label: Sumerian Records