zondag 17 januari 2021

Geschreven door Joey Reijenga.

Blackout Problems overtreft verwachtingen op “DARK”

Twee jaar na zijn vorige plaat “KAOS”, komt Blackout Problems nu met “DARK”. De single “MURDERER”, die al eerder uitkwam, legt de lat hoog. Met zijn nieuwe elektronische poppunk-geluid probeert Blackout Problems een politieke boodschap te brengen.

“DARK” opent met een oproep tot geweld en de kreet “The best politician is a dead one” in openingstrack “MURDERER”. “MURDERER” bewijst zich al snel als het anthem van “DARK”. Het nummer begint als een meezinger met alleen vocalen en een duistere synth. Maar het middelpunt van het nummer is een complete omkering. Zanger Mario Radetzky verrast door de eerdere oproepen tot geweld compleet tegen te spreken. “L.O.V.E. for everybody” schreeuwt Radetzky. Het bericht op “MURDERER” is luid en duidelijk en wat komt die toch ontiegelijk goed over.

Blackout Problems schrijft over vrienden van vroeger op “BROTHER”. Niet alleen het onderwerp, maar ook het geluid van de track “BROTHER” is een greep naar nostalgie. Een wat hoger tempo, charmante riff, indrukwekkende productie en een refrein waar je spontaan verliefd op wordt. “BROTHER” is een ode aan vrienden van het verleden. Radetzky denkt aan zijn vrienden die hij al jaren niet heeft gesproken. De fantastische klinkende drums pakken je stevig vast in het intro en nemen je mee naar het couplet. Hier suist de vraag “Who are you now?” rond op de achtergrond. Wellicht een typisch onderwerp, maar een uitvoering waar je kriebels van krijgt.

“GERMANY, GERMANY” is een heftige productie die beladen is met commentaar op Duitsland, het thuisland van de band. Radetzky zingt over het verleden en proclameert zijn angst over een herhaling daarvan. Het nummer is niet alleen negatief, maar ook erkent Radetzky hier de groei en ontwikkeling van Duitsland. Deze tegenstrijdig gevoelens worden in sfeer gebracht door de mix van lage percussie en sierende gitaar lijnen.

In “DARLING” valt gelijk de mix van basgitaar op. De hele band staat hier als een huis, maar de bas springt er echt uit. De zweepslagen van de bastoon rennen met je mee door dit nummer en je zou bijna kunnen zeggen dat alleen de bas nodig.

“HOUSEONFIRE” duidt het middelpunt van het album aan. Het tempo is wat lager en de toonhoogtes ook. De diepe synth en bass die verwikkeld zijn met een trapbeat is een opvallende keuze. Dit nummer experimenteert wat meer met de elektronische sound. Het is bij lange na niet zo’n meezinger als de vorige tracks, maar is zeker aangrijpend.

Van electro-darkpop gaan we door naar post-punk op de titeltrack “DARK”. De met echo beladen gitaarlijn en strakke drums werken rustgevend. Het behouden van de rust doet de plaat goed. De consistente toon die uitkomt tot een wat legere bridge maakt deze track krachtig en mysterieus.

“LADY EARTH” is een opvallende track. De productie focust op een epische productie met de krachtige vocalen en atmosferisch instrumentatie. Het refrein is een echte meezinger met een zin als “Come on, push me right over the edge” kan je niet misgaan. De bridge is kort, maar een krachtige mix aan knallende drums en heftige basgitaar. De productie van deze beide instrumenten is consistent supergoed.

“DRIVEBY” is een onwijs lekkere rocktrack. Terug naar de sound van “KAOS” met een lichte hint van “DARK”. “DRIVEBY” had makkelijk op beide platen kunnen staan. Het ruige gitaargeluid gecombineerd met de duistere synth pakt het beste van beide albums. “LOVERS” en “SEVEN” zijn daarentegen sterke pop nummers. Heftig leunend naar een elektronische sound. De productie van “LOVERS” is nog iets duisterder, maar “SEVEN” klinkt opvallend vrolijk. Pakkende herhalende gitaarriffs en lieve vocalen, toch past het nog steeds prima op de plaat.

Aangekomen bij “HEAVEN” neemt Blackout Problems het besluit om helemaal terug te schakelen naar standje één. Niet alleen gaat het arrangement aan strijkers, toetsen en synths geweldig samen, ook is de uitvoering van de vocalen zijn meeslepend. Het refrein wordt als een kinderrijmpje gezongen en gegarandeerd hoor je iedereen dit meezingen bij een liveshow. Wanneer de strijkers erbij komen leidt dit heerlijk naar het einde van de song.

Het album wordt afgesloten met een zestal experimentele nummers. Deze wat meer elektronische tracks vallen een beetje tegen en dragen weinig tot geen overtuiging. Deze zes nummers dragen niet dezelfde passie als de rest van het album. Ze klinken als een overbodige toevoeging.

Blackout Problems wist niet alleen zichzelf te overtreffen, maar ook een verdomd goed bericht de wereld in te sturen. De nieuwe sound kan je zomaar zien als het nieuwe normaal voor rockbands. Een balans tussen goede productie, maar toch rauwe instrumentalen. Blackout Problems gaat het ver schoppen als hij dit niveau volhouden.

Releasedatum: 15 januari 2021
Label: MUNICH WAREHOUSE