vrijdag 22 februari 2019

Blood Youth had zichzelf meer mogen laten zien op “Starve”

Het Britse Blood Youth verovert steeds meer Nederlandse fans. Met onder andere zijn ijzersterke EP “Inside My Head” en debuutalbum “Beyond Repair” op zak, wist de band vorig jaar veel bezoekers van Jera On Air te overtuigen. De mannen hebben gelukkig nog veel meer hardcorepunk voor je in petto op hun tweede langspeler, genaamd “Starve“.

De plaat opent met het inleidende “{51/50}“. Titeltrack “Starve” volgt daarna met een vals gitaarloopje en een dreigende bas. Al snel maakt het plaats voor pompende, eenvoudige gitaarpartijen en brute screams. Het catchy refrein past net niet helemaal goed en de teksten zijn allerminst origineel. Toch blijft het wel gewoon heerlijk om lekker lomp talloze keren achter elkaar de lyrics “Because it’s killing me! Killing me!” mee te brullen.

Cut Me Open” grijpt daarentegen meteen je aandacht. Wederom word je getrakteerd op agressieve instrumentatie. Het verschil met het nummer hiervoor is dat het catchy refrein hier wél klopt. Ook krijg je een gruwelijk vette bridge voorgeschoteld. De drums en gitaar doen een stapje terug, zanger Kaya Tarsus zingt clean en de overige bandleden voegen onheilspellende elementen toe. Dit alles is natuurlijk een aanloop naar de vernietigende break waarmee de bridge wordt beëindigd. Wat een ontlading!

Noemenswaardig is ook “Nerve“, want de basgitaar speelt hierin een hoofdrol. Het melancholische refrein met cleane zang geeft de song een interessante dynamiek. De valse piepjes voorzien het nummer van een vies randje en de ontiegelijk lage gitaarpartijen voelen loodzwaar aan. Maar op een gegeven moment dreigt de verveling toe te slaan: de nummers gaan op elkaar lijken. Een typisch gevalletje hiervan is “The Answer“. Een hoop bombastische elementen en lege screams lijken nergens naartoe te leiden. Ook het trage en “Waste Away” ontpopt zich niet als knaller.

Na interlude “{stone.tape.theory}” herpakt Blood Youth zich weer. “Visitant” is namelijk iets wat je dit album nog niet gehoord hebt. De band levert wederom een muur aan geluid, maar laat hier geleidelijk steeds meer melodische elementen in terugkomen. Bovendien heeft de track een heerlijke spanningsboog door het trage ritme en de rustigere stukken. Ditzelfde doet de band op “Keep You Alive“. De mannen nemen hier de tijd om op te bouwen, in plaats van dat ze meteen al hun kruit verschieten. De met distortion doorspekte gitaarpartijen ontlokken dan ook een goedkeurend knikje.

Het einde nadert met “Hate“. Dit nummer bevat zonder twijfel de meest agressieve drum- en gitaarpartijen van het hele album en zanger Tarsus klinkt nog bozer dan gebruikelijk. De tempovertraging draagt hier extra aan bij. Het blijkt een opmaat voor “Exhale“, de afsluiter van het album. De track is elf minuten lang en heeft twee minuten nodig voordat er überhaupt echt iets te horen is. Vier minuten later is het nummer eigenlijk al klaar. Die paar minuten zijn helemaal prima, maar de vijf minuten ruis die volgt is compleet overbodig.

Blood Youth laat op “Starve” twee kanten zien: aan de ene kant kleurt de band veilig binnen de lijntjes van het genre, aan de andere kant proberen de mannen echt hun eigen draai eraan te geven. Dat krampachtig binnen de lijntjes kleuren is eigenlijk zonde, want de muziek komt het beste uit de verf op de momenten dat de band zijn eigen ding doet.

Releasedatum: 22 februari 2019
Label: Rude Records