zaterdag 1 februari 2020

Geschreven door Lucia van den Heuvel.

Breaking Benjamin brengt akoestische ode van gloriejaren aan fans

Sinds 28 oktober vorig jaar hebben fans van Breaking Benjamin met smart gewacht op de nieuwe release van de Amerikaanse alternatieve metalband. Nu is hij eindelijk daar: “Aurora”, het zevende studioalbum van Breaking Benjamin.

Volgens frontman Ben Burley is “Aurora” een ode aan de geweldige fans van Breaking Benjamin: “voor zowel de ‘oude’ fans die ons vanaf ‘So Cold’ hebben gesteund, als voor de nieuwe fans die ons onderweg hebben vergezeld tijdens deze geweldige reis”. Met “Aurora” brengt Breaking Benjamin de fans een semi-akoestische navertelling van zijn meest iconische materiaal dat hij de afgelopen jaren heeft uitgebracht. Maar liefst tien nummers worden op “Aurora” in een geheel ander perspectief gezet en door een nieuwe bril herondekt.

Het album opent met de doorbraak van Breaking Benjamin uit 2004, namelijk “So Cold”. Hoewel de oorspronkelijk zware gitaarriffs logischerwijs in deze release ontbreken, gaat er niets van de kracht en intensiteit van de originele versie verloren. Burley’s stem heeft precies het juiste niveau van rauwheid en sluit feilloos aan op de kwetsbare en emotionele strijkers. Een fijn detail is dat de drumpartijen nog net zo fel zijn als op de originele versie, een aspect dat een nieuwe laag van dynamiek aanbrengt.

Red zanger Michael Barnes brengt op “Failure” een verrassingsbezoek en bezorgt het nummer prachtige harmonieuze vocalen, waardoor de song een nieuwe dimensie krijgt. Opmerkelijk is het feit dat Barnes en Burley compleet verschillende stemgeluiden hebben, maar toch erg goed op elkaar aansluiten. Dit is een trend die gedurende de rest van het album wordt aangehouden en die als rode draad door de plaat loopt.

In “Angels Fall” nemen onheilspellende cello’s de oorspronkelijke gitaarriffs over en “Red Cold River”, wellicht één van de meest heftigste Breaking Benjamin nummers, wordt omgetoverd van bruut en gewelddadig naar melancholisch, maar nog net zo scherp. Voor “Tourniquet” is er gekozen om de screams naar de achtergrond te laten verdwijnen en de originele baslijnen naar voren te schuiven, waardoor er een onheilspellende sfeer ontstaat. De vocals blijven even fel, maar klinken door het akoestische aspect meer doorvoeld.

Natuurlijk mag ook klassieker “Dance with the Devil” niet ontbreken op “Aurora”. Voor deze song heeft Breaking Benjamin de handen ineen geslagen met Adam Gontier, de ex-vocalist van Three Days Grace. Hij neemt niet alleen de achtergrond en de harmonie voor zijn rekening, maar zingt ook een groot gedeelte van het nummer. Een fijne verrassing, waarbij weer opvalt dat Breaking Benjamin opnieuw een succesvolle samenwerking is aangegaan. De sounds van Gontier sluit prima aan op het typerend geluid van de Amerikaanse band. Net als bij de voorgaande nummers klinken “Never Again”, waarbij de volgorde van woorden in de tweede verse wordt omgedraaid, en “Torn In Two” meer ingetogen, maar blijven de force die zo typerend is in de originele versie duidelijk behouden.

Wie de tracklist van “Aurora” goed heeft bekeken, valt het op dat er één onbekende titel tussen zit: “Far Away” is de enige nieuwe song op het album en biedt een intieme samenwerking van Breaking Benjamin en Cold frontman Scooter Ward. De bijbehorende clip is simpel, maar omarmt hiermee het fantastische samenspel van twee totaal verschillende stemmen. De ondersteunende instrumenten zijn rustig, waarbij de piano de hoofdrol speelt.

Liefhebbers van Flyleaf kunnen bij magnifieke afsluiter “Dear Agony” hun hart ophalen: ex-zangeres Lacey Sturm verzorgt een deel van de vocals. Deze nieuwe versie zorgt gegarandeerd voor meters kippenvel! Het getokkel uit het intro blijft een fijne, prominente rol spelen in het gehele nummer. Sturm zorgt met haar interessante en bovenal emotionele tweede stem voor een extra bijzondere uitvoering van dit nummer.

Voor “Aurora” zijn niet alleen de bekendste, maar ook veel van de meest heftige songs van eerdere albums gekozen. Breaking Benjamin heeft er echter niet voor gekozen om simpelweg akoestische versies van deze songs te maken: zij weten op een bepaalde manier te flikken dat de nummers hun originele intensiteit en kracht blijven behouden, terwijl er feilloos delicate tonen en frêle dimensies in gemengd. Dit is bijvoorbeeld dankzij de kleine aanpassingen van de vocalen en ontroerende strijk- en pianopartijen. Hoewel de heel kritische luisteraar de discussie zou kunnen aangaan over de productie van het gehele album (bijvoorbeeld hoe enkele onderdelen van instrumenten in sommige songs ‘weg lijken te vallen’), maar over het algemeen valt dit nauwelijks op.

De bijzondere samenwerkingen met toonaangevende muzikanten die onberispelijk in Breaking Benjamin’s muzikale straatje passen geven “Aurora” dat beetje extra dat ervoor zorgt dat oude favorieten van fans worden omgetoverd tot een compleet nieuw cadeautje. Wellicht is “Aurora” een overbodig album voor de casual luisteraar, maar een echte must-have voor die-hard Breaking Benjamin fans!

Releasedatum: 24 januari 2020
Label: Hollywood Records